Ada en Hendrik Jan Welgraven zijn echte dierenliefhebbers. Ada Wist als klein meisje al duidelijk wat ze wilde worden; boerin of zuster. Haar passie voor dieren is ontstaan doordat ze opgroeide met veel dieren om haar heen. In het verleden werkte Ada in de ouderenzorg als activiteitenbegeleider, maar de liefde voor dieren is altijd wel blijven trekken. In 2019 hebben Ada en haar man de knoop doorgehakt en dierenpension ‘De Borgelinckshof’ in Lettele overgenomen om er hun eigen pension van te maken.
Hoe ben je op het idee gekomen om een dierenpension over te nemen?
‘Vroeger als klein meisje zei ik altijd eigenlijk al dat ik boerin wilde worden. Mijn moeder komt ook van de boerderij af, dus ik ben wel echt altijd opgegroeid met heel veel dieren om mij heen en veel dieren bij familieleden. Een aantal familieleden hadden ook boerderijen en daar is toch wel echt mijn passie voor dieren ontstaan. Maar op een gegeven moment dacht ik: ‘maar hoe kom ik dan aan een boerderij?’ Toen kwam eigenlijk het besluit dat ik het ook wel leuk vond om zuster te worden. Dat was altijd mijn verhaal en uiteindelijk ben ik dus de zorg in gegaan, maar eigenlijk is die dierenliefde altijd wel blijven trekken. Ik had zelf ook altijd een kleine roedel met honden en konijnen om het huis heen, dus het zit er gewoon helemaal in.’
‘Ik woonde in Veenendaal gewoon in een eengezinswoning, dus daar kun je natuurlijk niet zo’n roedel honden hebben als dat ik nu heb. Maar ik had 2 honden en 2 konijnen, en nu inmiddels zijn we helemaal uitgebreid. We wonen natuurlijk heel landelijk nu, dus we hebben er onder andere kippen bij. Ik vind het gewoon gezellig om dieren op het erf te hebben rondscharrelen, dus het is flink uitgebreid in het jaar dat we hier wonen.’
Hoe zijn jullie bij dierenpension ‘De Borgelinckshof’ terecht gekomen?
‘Dierenpension de Borgelinckshof bestaat dit jaar 27 jaar, maar we hebben het bedrijf in december 2019 overgenomen en zijn daarmee de derde eigenaar van het pension. Wij kwamen uit Veenendaal en hebben daar in de regio geprobeerd om een pension op te starten, maar de omgevingsvergunningen bleken toch wel een probleem te zijn. De huizenmarkt was op dat moment ook ontzettend overstuur, dus de betaalbare huizen waren ook zo weer weg. Dat was natuurlijk het vervelende voor ons op dat moment.’
‘Toen kwamen we de Borgelinckshof tegen en moedigde familieleden ons ook om te gaan kijken, zij waren ervan overtuigd dat het iets voor ons zou zijn. Toen we gingen kijken hadden we meteen al de plannen om het te gaan verbouwen, want alles was heel degelijk gebouwd en je kunt gewoon zien dat het al 27 jaar oud is. De visie op dieren houden was 27 jaar geleden natuurlijk ook heel anders dan nu.’
‘Omdat De Borgelinckshof de omgevingsvergunning al had, zagen wij de kans om het bedrijf te maken naar hoe wij het zelf wilde hebben. Toen hebben we in 2019 dus de knoop doorgehakt en hebben we toch hier het pension overgenomen. Ik werkte hiervoor in de ouderenzorg als activiteitenbegeleider, dus het ‘zorgen’ is toch wel iets wat overeen komt tussen dit werk en mijn vorige werk in de ouderenzorg.’
Wat vind je het leukste aan dit werk?
‘Het leukste aan dit werk vind ik de omgang met de dieren, het is gewoon gezellig om lekker met ze bezig te zijn. Daarnaast vind ik het klantencontact ook erg leuk. Ik ben wel echt een mensen mens, dus ik denk ook graag mee met de klanten. Er zijn ook vaak mensen die met hun honden of poezen problemen naar mij toe komen, waarbij vaak allerlei verhalen over het privéleven op tafel komen. Die twee zaken zijn namelijk aan elkaar gekoppeld, een dier gaat vaak raar gedrag vertonen omdat er stress is in de thuissituatie. Ik vind het dus ook mooi dat ik iets kan betekenen voor de dieren en de eigenaren op dat gebied.’
Hoe zou je jullie bedrijf omschrijven in een zin?
‘Dat we kleinschalig zijn en daardoor ook veel aandacht hebben voor de dieren.’
‘Dat is ook iets wat ik benoem als mensen komen kijken, eigenlijk is het gewoon op maat leveren wat het dier nodig heeft. Bij mij is het ook mogelijk dat dieren alleen in de kennel zitten en in kleinere groepjes met elkaar spelen. Sommige honden kunnen natuurlijk niet in grote groepen functioneren. Dus wij bieden echt de zorg en de aandacht aan de dieren die ze nodig hebben en we denken graag mee met de klanten in de problemen die ze hebben.’
‘Ik ben van mening dat een hond thuis ook veel slaapt, dus als hij dan een aantal dagen bij ons logeert en je biedt geen structuur, dan kan de hond ook overprikkeld raken’
Hoe hebben jullie je aangepast aan de Corona regels?
‘Wij hebben sowieso de mondkapjes plicht in ons pension en de handdesinfectie hebben we buiten aan de muur hangen. Ook heb ik de klanten gevraagd om zoveel mogelijk de honden alleen op te komen halen. We hebben afgelopen zomer toen het iets drukker was een soort luifel voor op het erf neergezet, eigenlijk gewoon een wachtruimte. Mensen konden dan zien dat er iemand binnen was en dan konden ze daar wachten en konden ze bijvoorbeeld bij regen ook gewoon droog staan. De regel is dus vooral dat er maar 1 iemand in het pension is en eigenlijk houden de mensen zich daar echt heel goed aan. Ik werk natuurlijk ook alleen en mijn man springt soms in, maar wij hoeven dan geen afstand van elkaar te houden dus dat scheelt natuurlijk ook veel. Als je meer personeel hebt dan moet je misschien meer aanpassingen doorvoeren.’
Wat merken de honden van deze Corona periode?
‘De puppy’s die nu tijdens corona aangeschaft zijn die weten niet anders dan hoe het nu is tijdens corona. En de honden die ik regelmatig opving omdat de baasjes op vakantie gingen, die zie ik nu gewoon veel minder. Laatst kwam er weer een hond die lange tijd niet geweest was en de hond was ook dolblij toen hij mij zag, dat is ook erg leuk natuurlijk. De honden die nu langere tijd niet bij mij geweest zijn, die zijn ook gewoon weer blij dat ze met andere honden kunnen spelen. Dat missen honden denk ik ook wel, gewoon het socializen.’
‘Ik denk dat het voor de mensen die nog niks geregeld hebben best een probleem kan worden als ze in corona tijd een puppy aangeschaft hebben. Als een hond nu maar 1 keer per week komt en na corona 2 keer per week, dat maakt niet zoveel uit voor de hond. Maar de puppy’s die nu altijd gewend zijn om met hun baasje thuis te zijn en op oudere leeftijd moeten ze ineens alleen thuis blijven dat wordt, denk ik, wel een groot probleem. Een hond die bijvoorbeeld altijd gewend is aan mensen om zich heen en dan ineens alleen thuis is, die kan gaan huilen. Daar zullen de buren niet blij van worden denk ik.’
Ik hoor ook de passie voor dieren als je over ze praat!
‘Ik denk als je geen passie ervoor hebt, dan zou je zo’n beroep ook niet kunnen doen. Want we wonen natuurlijk naast het bedrijf, je staat ermee op en je gaat ermee naar bed. Het is geen beroep, het is een manier van leven. De dieren staan hier gewoon echt op nummer 1. Als je een huiler in het pension hebt dan denk je niet van: ‘Ik doe het licht uit en zoek het maar uit’. Je probeert het zo’n hond gewoon helemaal naar zijn zin te maken, je probeert te achterhalen waar het door komt. Je bent dan ook echt betrokken bij de hond.’
‘Het is dan niet zo dat je om 20:00 de deur op slot doet, naar binnen stapt en morgen om 7:30 weer terug komt. Zo werkt dat niet. Het werk gaat gewoon door en als je dat niet kan dan zou zo’n beroep niks voor jou zijn.’
Zitten honden altijd samen in een kennel bij jullie?
‘De honden zitten altijd met zijn tweeën in een kennel bij ons, dus ik maak altijd een koppel. Ik maak geen verschil tussen rassen, ik heb wel bepaalde honden die ik gewoon niet opvang met z’n tweeën in een kennel. Die spelen dan wel gewoon samen in een groepje in het speelveld, maar zitten niet samen in een kennel. Daarnaast is er bij ons wel de mogelijkheid om honden alleen op te vangen in een kennel mocht de hond of het baasje daar behoefte aan hebben.’
Hoe ben je in aanraking gekomen met KennelCare?
‘Ik maakte gebruik van DIPO en ik had dus eigenlijk al voor een jaar betaald voor dat programma, maar ik liep daar steeds meer in vast. Mijn zus gebruikte al langer KennelCare in haar pension en toen dacht ik: ‘ik ga het gewoon proberen’. Het beviel me eigenlijk ook meteen heel goed. Ik was al van plan om over te stappen naar KennelCare, maar ik had bedacht om eerst het jaar bij DIPO af te maken, want ik had die kosten al gemaakt natuurlijk.’
‘DIPO kreeg ik namelijk bij de overname mee van de vorige eigenaar van het pension. Maar ja…als je constant vast blijft lopen dan levert het meer ergernissen op dan dat het gemak geeft, dus toen heb ik toch besloten om meteen over te stappen naar KennelCare. Ik had natuurlijk een tijdje ook geen inkomsten en KennelCare heeft toch maandelijkse kosten, maar ik heb er geen spijt van gehad, dus dat is mooi toch!’
Wat vind je het fijnste aan het systeem van KennelCare?
‘Ik vind KennelCare overzichtelijker en het dagoverzicht vind ik heel makkelijk. Je ziet niet alleen welke dieren er gebracht of opgehaald worden, maar je ziet bijvoorbeeld ook welke honden er gewassen moeten worden of iets dergelijks. Voor de rest vind ik alles makkelijker werken. Ook facturen verzamelen die naar de boekhouder gestuurd moeten worden werkt erg fijn. Je hebt dan in een overzicht alle facturen van een maand en die kun je met één druk op de knop doorsturen naar de boekhouder en je bent klaar. Het is gewoon een heel handig systeem op deze manier. Daarnaast word ik ook gelijk geholpen als ik bel met een probleem en dan wordt het ook altijd meteen opgelost, dat vind ik altijd wel heel lekker.’
‘Ik kan zo niks bedenken wat ik mis in KennelCare, ik heb KennelCare zelf juist ook aanbevolen aan andere dierenpensions.’
Wat vinden jouw klanten van ons systeem?
‘Heel veel klanten vinden het fijn, maar er zijn ook best wat klanten die liever gewoon een mailtje sturen en het ons in laten vullen. Alle manieren van boeken blijven gewoon bestaan bij mij dus klanten kunnen ook gewoon bellen of mailen, dat is geen probleem. Maar er is bijvoorbeeld ook een klant die het systeem van KennelCare super fijn vindt, ze had ook meteen een foto van de hond erin gezet. Ze had het idee dat ze daardoor nog meer bij de hond en bij het pension betrokken was omdat ze haar eigen gegevens kan beheren.
Hoe zien jullie de toekomst van het bedrijf voor je?
‘Momenteel is de maximale bezetting 30 honden en 30 katten. Het is de bedoeling om in de toekomst ook kleinere dieren op te gaan vangen. Ik heb in 2019 ook een certificaat gehaald voor overige zoogdieren. Helaas was vorig jaar natuurlijk een hele rare zomer en dat was ook meteen onze eerste zomer. We waren net een paar maanden bezig en toen gingen we gelijk de lockdown in, dus toen zijn we helemaal leeg geweest en dan heb je natuurlijk geen inkomsten. Daarom hebben we nog geen grote investeringen gedaan omdat we niet weten hoe het de aankomende tijd gaat lopen. We zijn ook startend dus dan krijg je ook geen hulp van de overheid in deze periode, vandaar dat de plannen die wij hadden om het pension ons eigen te maken nu gewoon op de lange termijn staan.’
‘Voordat we de Borgelinckshof overnamen hebben we natuurlijk ook wel gekeken of dat we inderdaad nog konden gaan groeien. Ik wil niet een super groot pension worden, dat is sowieso mijn doel niet. Ik wil nog wel gewoon de aandacht kunnen besteden aan de dieren die ik ze nu ook geef.’
‘Sinds januari begint de dagopvang ineens weer een beetje aan te trekken. Ik kan niet zeggen dat het storm loopt, maar ik heb er wel wat klanten bij. Maar dat zijn wel klanten die dus maar één keer in de week komen of misschien maar een keer in de twee weken. Maar die zeggen ook van: ’Als corona voorbij is dan zal het dier waarschijnlijk vaker komen’.’
Wil je meer interviews lezen met gebruikers van KennelCare of op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Klik hier! Wil je een kijkje nemen op de website van Dierenpension De Borgelinckshof? Klik dan hier!
Benieuwd naar wat onze krachtige plannings- en administratie tool voor jouw organisatie kan betekenen? Plan een gratis rondleiding in waarin we jou de belangrijkste functionaliteiten in KennelCare laten zien. We kijken tijdens de rondleiding naar jouw wensen en specifieke behoeften, zodat je goed kunt bepalen of KennelCare ook geschikt is voor jouw organisatie. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om ons systeem op je eigen gemak gratis uit te proberen voor 14 dagen.
Vragen?
Wij denken graag mee in oplossingen en helpen jou om de overstap zo gestroomlijnd, eenvoudig, snel en gemakkelijk te laten verlopen. Ons team staat voor je klaar op (+31) (0)24 – 377 37 31 of stuur een e-mail naar info@kennelcare.nl.