fbpx

Geplaatst door

Sanne

op:

25 oktober 2021

Hondenschool Jottem: ”Vroeger had ik een planbord, nu heb ik KennelCare. Dat werkt veel overzichtelijker voor mij”

Sharon Rademaker heeft in 1995 Hondenschool Jottem opgericht. Ze was van kinds af aan al gek op honden, maar een hondenschool starten was niet altijd al het plan voor haar toekomst. Ze heeft eerst gewerkt als directiesecretaresse, wat natuurlijk iets heel anders is dan het hebben van een hondenschool. Na een tijdje groeide haar interesse in het werken met honden en is ze een opleiding gaan volgen aan de Martin Gaus Academie. Vervolgens is ze op haar 25ste begonnen met de hondenschool en is ze maar liefst 18 jaar een Martin Gaus hondenschool geweest.

Wat vind je het leukste aan het hebben van een hondenschool?

“Dat is toch wel echt het contact dat je hebt met de mensen en dieren. Ik houd natuurlijk van honden, maar ik houd misschien nog wel meer van mensen. Ik denk dat je dit werk anders ook niet kunt doen, want je hebt natuurlijk elke dag te maken met de honden en hun baasjes.”

Heb je zelf ook nog honden of andere huisdieren?

“Ja, ik heb één eigen hond, een Golden retriever. Daarnaast heb ik ook nog twee Main Coon katten. Verder leid ik ook nog KNGF geleidehonden op. Dit doen wij in huis, dus het is altijd een leuke, drukke boel. Momenteel heb ik er twee in huis, maar dit kan variëren van één tot wel vier honden tegelijk.”

“Je traint op een leuke, positieve manier, waardoor je een lieve en gehoorzame hond krijgt.”

Sharon Rademaker – Eigenaresse Hondenschool Jottem

Hoe zou je je hondenschool omschrijven in één of enkele zinnen?

“Onze slogan is: ‘Leuker, beter, jottem’. En jottem is natuurlijk een uitroep van vreugde, dus dat is wel waar onze hondenschool voor staat. Je traint op een leuke, positieve manier, waardoor je een lieve en gehoorzame hond krijgt.”

Hoe onderscheidt Hondenschool Jottem zich van andere hondenscholen?

“Als eerste zeker door de locatie. Wij zijn gevestigd op een industrieterrein, in een bedrijfsverzamelgebouw. Daar heb ik een hele grote binnen locatie waar we zowel theorielessen als trainingen kunnen geven. Daarbij heb ik ook nog een mooie buiten locatie waar ik ruimte genoeg heb en niemand tot last ben. Naast de locatie, onderscheiden we ons ook door het grote aanbod aan lessen en cursussen die we aanbieden en de ervaring die we hebben. We bestaan namelijk al 26 jaar.”

Nu Corona aan het afnemen is, merk je dat het weer drukker wordt in de hondenschool? En merk je ook een verschil in het gedrag van de dieren?

“Zeker, we zijn natuurlijk best lang dicht geweest. Vanaf juni 2021 zijn we weer open en het is echt druk met cursisten. Waar wij het sinds Corona natuurlijk altijd over hebben is die socialisatie die de honden wel gemist hebben. En ik zie wel een hoop cursisten die dan nu nog komen en zeggen, ik heb toch te weinig gedaan in die socialisatieperiode, of helemaal niks kunnen doen. Dus daar merken de cursisten dan wel wat van in het gedrag van hun honden. Ik persoonlijk merk er niet heel veel van. Het is niet dat er nu gekke hondjes bij ons komen. Wat ik wel merk is dat heel veel fokkers nu ineens het advies geven aan mensen om niet op puppycursus te gaan, totdat de hond volledig geënt is. En dat is best wel een gek advies. Ik heb ook even geïnformeerd bij het MCD, medisch centrum voor dieren, en bij verschillende dierenartsen, maar er is geen toename van Parvo of hondenziekte. Ik vind dat dus wel een apart advies van fokkers.”

Wat is volgens jou de meest gemaakte fout tijdens het opvoeden van een hond?

“Wellicht dat mensen hun hond teveel als kind behandelen. Daar bedoel ik niet mee dat je op een gekke, hele andere manier met je hond moet omgaan dan hoe je met mensen omgaat. Alleen het blijft een hond, geen mens. En dieren hebben andere behoeftes dan wij.”

Heb je weleens een hond meegemaakt die erg ongewenst gedrag had toen ze voor het eerst bij je hondenschool kwamen?

“Ja zeker, maar soms kan het ook heel simpel verholpen worden. Ik had ooit een hond die was wat onzeker en angstig op straat. Dat was zo’n langharige, Franse herdershond. Dus die kwam bij mij, omdat dat allemaal niet lekker liep. En uiteindelijk bleek, en daar was niet zo veel zoekwerk voor nodig, dat die hond dat haar voor zijn ogen had hangen, dus die zag helemaal niks.. En daar wordt een hond onzeker van. Dat was dus heel simpel op te lossen, en zo zijn er best vaak dingen in het gedrag van een hond die door een simpele aanpassing verholpen kunnen worden.”

Is er iets wat je zelf hebt geleerd van honden in het algemeen, en waarvan je denkt dat eigenlijk alle mensen dat van honden zouden moeten overnemen?

“Ja zoveel… dat kan ik niet allemaal in dit interview vertellen. Ik werk natuurlijk ook met geleidehonden. Als je ziet wat een geleidehond dan voor iemand kan betekenen, dat is waanzinnig. Maar ook normale honden kunnen heel veel voor mensen betekenen. Bijvoorbeeld voor een kind met autisme kan een gewone hond al heel veel toevoegen. “

Welke cursussen bieden jullie aan bij Hondenschool Jottem?

“Dat zijn er heel veel! We beginnen natuurlijk met de puppy cursus voor pups van 8 tot 12 weken. Dan hebben we een basiscursus. Dit is een hele intensieve cursus en vind ik echt de allerbelangrijkste. Dat is voor pups van 12 weken tot volwassen honden van 12 jaar bij wijze van spreken. Daarna, als je nog wat wilt gaan verdiepen en het nog mooier en beter wilt maken, ga je door naar de vervolgcursus. Daarna kan je als je je nog meer wilt verdiepen door naar de relaxte gezinshond cursus. En dan hebben we nog allemaal fun cursussen, zoals detectie, hoopers, we hebben Rally-O, we hebben ochtend fun, daar doe je van alles wat, treibball cursussen, kind-hond workshops en balans en coördinatie. Die laatste vind ik persoonlijk ook een belangrijke. Dus eigenlijk bieden we alles aan om lekker bezig te zijn met je hond.”

Wat is de meest originele of grappige naam van een hond die je voorbij hebt horen komen in je hondenschool?

“Ik vind het altijd leuk als een hond een naam heeft met een betekenis, dus geen mensen namen. Laatst had ik een hond die vernoemd was naar de plaats waar het baasje woonde, dat vond ik wel origineel. Zo heb ik ook een paar honden gehad die ‘Chaos’ heette. De hond van mijn broer heette zo, en dat was ook zeker een chaos. Het is natuurlijk ook wel een beetje de goden verzoeken. Ik had zelf een hond die heette ‘Naughty’, nou dat was ook niet zo handig…”

Heb je ooit een dier meegemaakt met een hele rare gewoonte?

“Nou dat is wel grappig, ik heb ook een varken getraind bij ons op de hondenschool. Die hebben misschien wel gekke gewoontes ja.. Het was wel erg leuk en schattig, Charlotte heette ze.”

“Eigenschappen die ik het allerleukst vindt aan honden: De spiegel die ze voor je kunnen zijn, ze zijn trouw en natuurlijk erg knuffelbaar!”

Sharon Rademaker – Eigenaresse Hondenschool Jottem

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met KennelCare?

“Ik heb het ooit voorbij zien komen op Facebook volgens mij, of een ander social media kanaal. Toen zijn we gaan informeren bij jullie en hebben we een demo gehad van Martijn. Daar werden we erg enthousiast van en toen hebben we besloten om ermee te starten.”

Waren er dingen waar je tegenop keek toen je met het systeem begon?

“Het is natuurlijk wel even wennen, maar ik moet zeggen dat het systeem nu ook weer vele malen beter is dan hoe het in het begin was. Toen zaten er nog wel eens gekke omwegen in, maar die bugs zijn er zeker uit. Ik vind het nu een heel prettig programma.”

Wat vind je van de service vanuit KennelCare?

“Ik vind het zoals het tegenwoordig gaat heel fijn. Als er een update is of iets anders krijg ik daar een mailtje over. De chat werkt ook erg goed trouwens. Ik heb nog wel een paar keer gehad dat de mail niet aankwam bij mijn klanten en dat is voor mij dan echt dramatisch, nouja dat is ook wat overdreven, maar omdat ik elke dag zoom links verstuur voor die theorie lessen. Als die dan niet aankomen kunnen de mensen niet deelnemen aan de meeting. Maar dat is enkele keren gebeurd en toen ook gelijk weer opgelost, dus dat vind ik erg fijn aan de service. Dat er altijd snel wordt gehandeld wanneer er iets aan de hand is.”

Wat zijn voor jou de grootste voordelen van het gebruiken van KennelCare?

“Dat ik mijn ledenadministratie helemaal op orde heb en dat ik van tevoren kan plannen. Vroeger had ik een planbord, nu heb ik KennelCare. Dat werkt veel overzichtelijker voor mij en bespaart tijd!”


Wil je meer interviews lezen met gebruikers van KennelCare of op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Klik hier! Wil je een kijkje nemen op de website van Hondenschool Jottem? Klik dan hier.

Dit interview is afgenomen op 18 oktober 2021.

Benieuwd naar wat onze krachtige plannings- en administratie tool voor jouw organisatie kan betekenen? Plan een gratis rondleiding in waarin we jou de belangrijkste functionaliteiten in KennelCare laten zien. We kijken tijdens de rondleiding naar jouw wensen en specifieke behoeften, zodat je goed kunt bepalen of KennelCare ook geschikt is voor jouw organisatie. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om ons systeem op je eigen gemak gratis uit te proberen voor 14 dagen.

Vragen?

Wij denken graag mee in oplossingen en helpen jou om de overstap zo gestroomlijnd, eenvoudig, snel en gemakkelijk te laten verlopen. Ons team staat voor je klaar op (+31) (0)24 – 377 37 31 of stuur een e-mail naar info@kennelcare.nl.

Lees meer van KennelCare
Van uitdaging naar oplossing: Het succesverhaal van Op Famke’s Pleats en KennelCare
Hoe KennelCare kan bijdragen aan de groei van jouw dierenbedrijf
3 tips om de bezetting in jouw dierenpension te maximaliseren
4 tips om jouw dierenbedrijf hoger in de Google zoekresultaten te krijgen
Hondenpension Sennyards: “Niet alles meer met de hand te hoeven doen, dat was voor ons de doorslag om te starten met KennelCare.”
4 tips om de marketing voor jouw dierenbedrijf persoonlijk te maken
KennelCare blikt terug op een waardevol & succesvol 2022
5 voordelen van e-mail marketing voor jouw trimsalon
Zo zorg je voor een persoonlijke benadering van je trimsalon klanten
Hondenschool Lingewaard: “Het ideale van KennelCare is dat je alle gegevens door je klanten in kunt laten vullen.”
Tips om de decembermaand speciaal te maken voor jouw trimsalon klanten
Het Next Level Event 2022 was een groot succes!
4 redenen waarom een systeem ervoor zorgt dat jij volgend jaar geen zomerstress meer hebt
KennelCare is verhuisd naar nieuwe razendsnelle servers
KennelCare nu nog simpeler én gebruiksvriendelijker
Dierenpension Excellent: “Ik kan overal mijn afspraken inzien en dat vind ik echt een enorme pré.”
De beste planningstool kiezen voor je dierenbedrijf? Wij helpen je!
5 tips om kosten te besparen voor jouw dierenbedrijf
4 tips om van jouw trimsalon een succes te maken
Hondencentrum Dox: “Het systeem neemt je echt werk uit handen en zorgt voor meer tempo in je werkzaamheden.”
Voordelen van een boekingssysteem voor jouw dierenbedrijf
Hier letten potentiële klanten op wanneer ze op zoek zijn naar een puppycursus
4 effectieve online marketing tips voor jouw dierenbedrijf
Nieuwe prijzen voor KennelCare
5 tips om van jouw dierenpension een succes te maken
Heb je een eigen trimsalon? Probeer dan deze 5 valkuilen te voorkomen
Hondenhotel Vlieland: “De klant kan eigenlijk al zijn gegevens zelf invullen en jij hebt daar dus geen werk meer aan.”
5 tips waarmee je no-shows voorkomt in je trimsalon
Met deze 4 tips maak je van een nieuwe klant een vaste klant
Dierenpension de Bommel: “Waar wij heel blij mee zijn is dat het systeem aangepast wordt als we vragen om nieuwe opties.”
5 redenen om cadeaubonnen in te zetten voor jouw trimsalon
Hier letten jouw potentiële klanten op voordat ze kiezen voor een dierenpension
Voordelen van online boeken voor jouw trimsalon
Hondenschool Renga: “KennelCare denkt mee en draagt oplossingen en functies aan die mij weer makkelijker met het systeem laten werken.”
4 besparingstips voor jouw trimsalon
De voordelen van een krachtige reviewpagina voor jouw dierenbedrijf
Deze 5 tips maken de Instagram pagina van jouw dierenpension succesvol
Omzet verhogen? Dit zijn de 6 beste producten om te verkopen
Zo stimuleer je mond-tot-mond reclame voor je hondenschool
2 tips om nog efficiënter te kunnen werken met de vernieuwde KennelCare versie
Dierenpension ‘t Laarbroek: “De grootste voordelen voor ons zijn dat je niet zelf hoeft te tellen hoeveel honden er zijn en continu kunt zien wat je bezetting is.”
De tips van deze week voor optimaal gebruik van de vernieuwde KennelCare versie
7 essentiële onderdelen voor de website van jouw dierenpension
Het is een feit: De compleet vernieuwde versie van KennelCare is gelanceerd!
7 tips om nieuwe klanten te werven voor je trimsalon
The Dog Company: “Automatisering van het inschrijfproces en versturen van e-mails zijn grote voordelen voor ons, het bespaart ons enorm veel tijd.”
Zo digitaliseer je contracten voor je dierenasiel
Zo mis je nooit meer verjaardagen van je dieren
5 tips om klanten een warm welkom te geven in je pension
10 jaar KennelCare: Hoe het allemaal begon
KennelCare updates februari 2022 met het oplichten van klant- en dieropmerkingen, mogelijkheid van wallet betalingen bij het inchecken en meer!
De 7 beste manieren om je bedrijf in de dierenbranche te promoten
Tip voor alle producten: Documenten uploaden
Tip voor alle producten: Kortingscodes toevoegen
KennelCare updates januari 2022 met een vernieuwde Snelstart koppeling, dagopvang dagen annuleren vanuit ‘Mijn account’ en nog veel meer!
Met deze 5 tips hoeft je hond zich nooit meer eenzaam te voelen
Tip voor alle producten: Formulier velden
Wat kun je verwachten van KennelCare in 2022?
Tip voor alle producten: Het toevoegen van taken
KennelCare updates december 2021 met alleen de eerste boeking als concept, een extra optie voor het kortingstarief, een grote verrassing… en meer!
KennelCare blikt terug op 2021
Tip voor hondenscholen: De weekkalender
Dierenpension De Driehoek: “Ik ben echt tevreden over KennelCare. Wij hebben heel veel voordelen gekregen met dit systeem en het is makkelijk in gebruik.”
Tip voor trimsalons: De overzichtelijke agenda en het toevoegen van herhaalde afspraken
KennelCare updates november 2021 met een RSS feed waarmee dierenasielen dieren kunnen tonen op de website, herhaalde afspraken voor trimsalons en meer!
Klantcontact verbeteren? Zo doe je dat!
Tip voor dierenpensions: De planningskalender
Hondencentrum Bijndelsveld: “Mijn vaste klanten kunnen zelf een reservering plaatsen, ik merk dat ze dat heel erg fijn vinden.”
KennelCare updates oktober 2021 met een overzicht van integratie tools, het koppelen van documenten aan klanten of dieren en meer!
Hondenschool Jottem: ”Vroeger had ik een planbord, nu heb ik KennelCare. Dat werkt veel overzichtelijker voor mij”
Succesvolle dagen en enthousiaste reacties op de Dibevo Vakbeurs 2021
KennelCare updates september 2021 met herhaalde taken toevoegen aan je agenda, kennelkaarten voor dierenasielen en meer!
5 redenen waarom een digitale agenda je werk als dierprofessional makkelijker maakt
Puppy’s kunnen al vlak na hun geboorte communiceren met mensen
Kom kennis maken met KennelCare op de Dibevo vakbeurs!
5 tips om meer online verkeer naar je website te genereren
Dit waren de populairste kattenrassen van 2020!
KennelCare updates augustus 2021 met eenvoudig nieuwsbrieven versturen, kennelkaarten stijlen naar wens en meer!
Dierenpensions volgeboekt, de zomervakantie zorgt voor extreme drukte
Antibioticaresistente bacteriën ontdekt in hondenvoer
KennelCare updates juli 2021 met boekingen samenvoegen een nieuw vaccinatieoverzicht en meer!
Meer online reviews verzamelen doe je zo!
KennelCare updates juni 2021 met de lancering van Dierenasiel v1.0 en meer!
Hondenschool 101: ”Je moet het gewoon doen en het zelf ervaren. Gelukkig konden we ook goed bij KennelCare terecht voor vragen en hulp, dus uiteindelijk werd het alleen maar makkelijker”
Dit waren de populairste hondenrassen van 2020!
KennelCare updates mei 2021 met gecombineerde agenda’s en meer!
Hondenschool Goes: ”Ik ben gewoon super tevreden en dat vertel ik ook aan collega’s van andere hondenscholen!”
Dit waren de populairste kattennamen van 2020!
Hondenhotel de Tatelaarhoeve: ”Het is echt een verrijking dat ik nu gewoon de boekingen op meerdere computers bij kan houden”
KennelCare update april 2021 met: vernieuwde formulieren en velden, filters voor het boekingen overzicht en meer!
Dierenpension De Borgelinckshof: ”Ik kan niks bedenken wat ik mis in het systeem, ik heb KennelCare zelf juist ook aanbevolen aan andere dierenpensions”
6 handige Corona functies van KennelCare die je niet mag missen!
Dierenpension Olieke: ”Wij hadden het vrij snel onder de knie! Het is een kwestie van het durven doen”
KennelCare updates maart 2021 met: nieuwe vormgeving, lancering weekkalender, lancering grootboek en meer!
Is jouw bedrijf ‘mobiel vriendelijk’?
Dit waren de populairste hondennamen van 2020!
KennelCare updates februari 2021 met: Klant rechten, dier eigenschappen, In-en-uitchecken ongedaan maken, verplaatsen privélessen en meer!
Dagelijks nieuwe aanmeldingen voor de puppycursus? Zo houd je de planning overzichtelijk!
Januari 2021 update met: Lancering Dierenoppas product, eenvoudig lesdagen verschuiven, e-mails met bijlagen versturen, BTW grondslag en meer!
Ga zelf aan de slag en start gratis met KennelCare

Probeer KennelCare gratis 14 dagen op proef uit, ervaar het gemak en maak kennis met alle mogelijkheden van ons boekingssysteem.

KennelCare account aanmaken - 14 dagen gratis uitproberen

Nieuw, maar vertrouwd: Welkom aniday!

Wij zijn extra enthousiast om jou te laten weten dat we een nieuw hoofdstuk in ons avontuur zijn begonnen. Op woensdagavond 4 oktober, tijdens ons eigen ‘The Next Step’ klantevent in De Vasim in Nijmegen, hebben wij onze nieuwe naam onthuld: aniday.

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met ons cookiebeleid