Dierenpension Excellent

"Ik kan overal mijn afspraken inzien en dat vind ik echt een enorme pré."

Sjoukje

Sjoukje is pas sinds 2020 eigenaresse van Dierenpension Excellent, maar dat betekent niet dat ze weinig ervaring heeft. Vanaf kinds af aan is ze al gek met alle soorten dieren en was het voor haar snel duidelijk dat ze daarmee wilde werken. Toen ze de opleiding dierverzorging met paraveterinaire ondersteuning had afgerond, had ze drie doelen voor ogen. Ze wilde graag als paraveterinair in een gespecialiseerde kliniek werken en dat is dan ook het eerste wat ze kon afvinken. Daarnaast wilde ze graag als dierenverzorgster in een dierentuin werken en heeft ze in maar liefst twee Nederlandse dierentuinen gewerkt. Tot slot wilde ze graag een dierenpension starten en 12 jaar na het behalen van haar diploma's was het dan zo ver. Via haar schoonvader kwam ze bij haar huidige pension terecht en ze wist gelijk dat dit was wat ze wilde. Sjoukje: "Ik heb nu een pension, ik kan thuis aan het werk en ik kan mijn passie uitvoeren door met dieren aan het werk te zijn. Wat wil je nog meer?"

Waar komt de passie voor dieren vandaan?

“Ik heb een passie voor heel veel dieren, en wat dat dan precies is weet ik niet. Ik kan goed met katten, ik heb in verschillende Nederlandse dierentuinen gewerkt als dierenverzorgster en daar kon ik ook goed met de dieren overweg, ook met wilde dieren. Ik heb in verschillende opvangen gewerkt of stage gelopen, zoals voor zeehonden, maar ook voor watervogels noem het maar op. Vanaf kinds af aan ben ik al met dieren bezig, dus misschien is het wel genetisch. Mijn vader was namelijk boer. Het is echt met de paplepel ingegoten. We hadden altijd honden, katten, schapen, geiten, koeien, konijnen, cavia’s etc. En dat is nu nog steeds zo, ik heb meer dieren dan alleen honden. De honden hebben wel een streepje voor, want anders zou ik ook niet specifiek een hondenpension runnen. Mijn hart ligt met name bij de buitenlandse hond die voornamelijk via een adoptieprocedure naar Nederlands is gekomen.”

Zou je dan ook graag een hondenopvang willen beginnen voor buitenlandse straathonden?

“Nee, de straathonden problematiek moet in land van herkomst worden aangepakt en niet vanuit Nederland. We zijn wel een gastgezin voor honden. Buitenlandse honden die bij ons in het gastgezin komen worden ‘adoptie klaar’ gemaakt. Sommige honden blijven, de zogenaamde ‘foster fails’, en anderen gaan naar nieuwe gezinnen."

Wat vind je belangrijk om uit te stralen naar je klanten toe? 

“Mijn visie, dus hoe ik erin sta met de honden. Als ik klanten krijg die daar niet zo in staan zijn het helaas niet mijn klanten. Ik heb klanten overgenomen van mijn voorgangers en daar zitten wel klanten bij die erg moesten wennen aan mijn visie. Aan het einde van de dag hebben we altijd even een overdracht waarin we bespreken wat er is gebeurd en hoe het is gegaan met hun hond. Het is niet dat we alleen de hond afgeven en ze gedag zeggen. In de ochtend krijg ik ook een overdracht van de klant. Bijvoorbeeld wanneer de hond een slechte ervaring heeft gehad met een andere hond en de klant vraagt of we daar extra op willen letten. Of dat er wordt verteld dat de hond een intensieve jacht training heeft gehad of in het weekend naar de show is geweest. Er is veel meer communicatie gekomen en doordat we het belang van de hond voorop zetten merk ik dat we in een andere klantenkring terecht komen. Ik heb klanten die (meer) nadenken over het welzijn van hun hond. Als mensen me bellen dat ze morgen op vakantie gaan kunnen ze niet meer bij mij terecht."

Waarin denk je dat jouw dierenpension zich onderscheidt van anderen?

“Ik heb huisregels waar een hond aan moet voldoen. Ik ben en blijf erg kritisch en blijf dit ook altijd terugkoppelen naar de klant. Ik ben echt hands-on aan het werk en loop continu tussen de honden, dus zie en leer dingen redelijk snel. Soms zeg ik ook wel tegen een eigenaar dat het verstandig is om met de hond naar de dierenarts te gaan, omdat hij bijvoorbeeld niet soepel loopt of dat het misschien verstandig is om een gedragstherapeut in te schakelen. Klanten moeten wel openstaan voor dat advies, dus daarom hebben wij wel een ander soort klanten dan bij gangbare dierenpensions denk ik. Wat wij ook erg merken, omdat ik hands-on ervaring heb met buitenlandse honden, dat wij veel meer klanten krijgen die zelf buitenlandse honden hebben geadopteerd. Die zoeken dan een pension dat ook echt aantoonbare ervaring heeft, want het is totaal anders dan een (Nederlandse) rashond. Dus ik denk dat we ons daarin zeker onderscheiden.”

"Ik zeg altijd, we zijn het natuurlijke dierenpension van Noord-Nederland."

Wat zijn de leukste momenten die je meemaakt met de dieren?

“Als de groep volledig in balans is en er een mooie harmonie in de groep is. Dat iedereen lekker op elkaar ingespeeld is, daar geniet ik echt van. Maar ook de nieuwe introducties in een groep vind ik erg leuk. We hebben natuurlijk onze vaste werkzaamheden en zodra dat klaar is zijn we tussen de honden op het veld te vinden. Als je daar dan tussen gaat zitten en het is een mooie, zonnige dag geniet ik daar enorm van.”

Wat heb jij zelf geleerd van honden waarvan je denkt dat alle mensen dat over zouden moeten nemen?

“Honden zijn zo goed in spiegelen. Het kijken naar je hond is super belangrijk, ook ik blijf me daarin ontwikkelen. Honden laten zo veel zien en er is veel wat nog niet begrepen wordt door de baasjes.” 

Kun je je nog een leuke of originele naam herinneren van hond die bij jou in het pension zit of heeft gezeten? 

“Vandaag is Wookie bij ons, zij is een Boxer van 10 maanden en ze is hier voor de tweede keer. Ze is vernoemd naar een karakter uit Star Wars. En we hebben hier ook een hond die Wieke heet en zo heet onze dochter ook. Soms dan roep ik Wieke, de hond, en dan vraagt onze dochter ‘Wat is er mama?’. Dat is altijd wel grappig en de eigenaar vindt dat ook ontzettend leuk. Dus ik maak altijd foto’s van Wieke en Wyke samen.”

Hoe zijn jullie ooit in aanraking gekomen met aniday?

“Toen ik het dierenpension overnam werkten ze met Docasoft. Ik vond dat niet fijn werken en het was niet te gebruiken met Apple. Dat vond ik enorm vervelend. Als ik om dingen vroeg was er ook geen communicatie vanuit hun. Toen ben ik gaan Googelen naar planningsprogramma’s voor dierenpensions en ben ik bij aniday terecht gekomen. Ik ben er wat over gaan lezen en heel toevallig drie dagen daarna werd ik door jullie gebeld. Zo ben ik de eerste maand proef gaan doen en na de eerste paar dagen had ik eigenlijk al besloten dat aniday veel beter bij mij paste. Het is veel meer eigentijds, het is in de Cloud en ik kan overal alle gegevens inzien en dat vind ik echt een enorme pré.” 

Wat vind je van de service vanuit aniday? 

“Als ik ergens tegenaan loop is het altijd vrij snel opgelost of uitgezocht. Jullie hebben ook een heel jong team wat altijd open staat voor feedback en snel schakelt. Doordat je een team hebt dat zo flexibel is kom je gewoon veel verder.”

Wat zijn voor jou de grootste voordelen van het gebruiken van aniday? 

“Dat het te gebruiken is met Apple en dat ik het overal kan gebruiken. Je hebt het altijd bij je. Als ik achterop het veld loop en een klant appt mij om een reservering aan te passen, kan ik direct in het systeem kijken of dat mogelijk is. Ik haal echt nog niet alles uit het systeem. Er zijn best dingen waar ik nog nooit iets mee heb gedaan of dat het wellicht in de toekomst wel komt, zoals het online reserveren van de klanten. Ik ben daar nu nog niet aan toe, maar dat staat wel op de planning. Ik heb veel oudere klanten en die bellen veel. Die reserveren nooit via het huidige reserveringsformulier en weten soms ook niet hoe dat moet. Voor in de toekomst wil ik wel van die manier van werken af, maar ik moet daar ook de tijd voor vinden om dat door te voeren.”

Is er tot slot nog iets dat je kwijt wilt aan aniday?

“Ik ben erg blij met jullie en ook met het hele systeem. Ik vind het zo ontzettend praktisch en kan er nog veel meer uithalen dan dat ik nu doe, maar dat komt vanzelf.”

Ontdek meer klantverhalen

De beste keuze voor elke dierprofessional
Ervaar het gemak van aniday!