fbpx

Geplaatst door

Julia

op:

12 april 2021

Dierenpension Olieke: ”Wij hadden het vrij snel onder de knie! Het is een kwestie van het durven doen”

Jan en Diny Olieman zijn getrouwd en hebben vijf kinderen, na jaren lang een melkveebedrijf gedraaid te hebben was Diny toe aan een nieuwe hobby. Deze hobby is uitgegroeid tot een combinatie van fokken en een dierenpension. In 2018 hebben ze de harde knoop doorgehakt en zijn ze gestopt met de melkvee en is de volledige focus gericht op hun dierenpension en het fokken met labradors en witte herders. Nu hebben ze alleen nog een paar koeien, geiten en varkens als hobby. Samen met 2 dochters en een fulltime medewerker zijn zij het team achter Dierenpension Olieke.

Dierenpension Olieke team
Bovenin links zien we Cathy die meestal op maandag en vrijdag werkt, daarnaast staat Nicole die van Ma t/m Za aanwezig is, met aan haar rechterkant Diny de eigenaresse van Dierenpension Olieke. Hieronder zitten de dochters van Diny; Hanja met aan haar linkerzijde Mira, die vaak in de weekenden helpen.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om Dierenpension Olieke te beginnen?

‘We hadden een Mechelse Herder die een nestje pups gekregen had en toen mensen een puppy op kwamen halen kwam de ruimte die we hebben in het buitengebied al snel ter sprake. Daarmee kwamen ook de vragen of de honden weer bij ons mochten komen logeren als de baasjes bijvoorbeeld op vakantie gingen. Dat vonden wij geen probleem, maar als een hond een jaar bij ons weg is dan is het niet meer ‘onze’ hond en was het dus het verstandigste om deze honden in kennels te zetten. Zo is Dierenpension Olieke dus een beetje ontstaan. De eerste zomer die wij draaide was in 2008 en dat liep zo overweldigend goed dat we toen zijn begonnen met uitbreiden en meer kennels zijn gaan bouwen. In 2015 zijn wij toen ook begonnen met de opvang van katten, maar hondenopvang is toch wel de hoofdtak van ons bedrijf’

Dierenpension Olieke

Wat willen jullie uitstralen naar jullie klanten?

‘We willen bij dierenpension Olieke uitstralen naar de klanten toe dat we toch wel echt de rust, de ruimte en de vrijheid hebben voor de dieren. Wij zitten midden in het buitengebied en zitten dus niet aan regeltjes gebonden dat de honden voor een bepaalde tijd weer naar binnen moeten dus dat geeft veel vrijheid. Dat is wel een groot voordeel van ons dierenpension.’

Hoe hebben jullie de werkwijze aangepast aan Corona?

‘We hebben sowieso al ruime openingstijden. We zijn ‘s ochtends twee uur open en ‘s middags ook twee uur open. Voor de rest weten onze klanten dat ze ons altijd kunnen bellen als er een afwijkende ophaaltijd is of iets dergelijks. Daarnaast is onze ontvangstruimte vrij groot, dus we hebben nu de regel dat er maar 1 klant naar binnen mag per keer. Het is momenteel ook gewoon heel rustig bij ons, dus die ene klant die een hond op komt halen heeft geen last van andere klanten.’

‘Rond oud & nieuw was het wel redelijk druk doordat klanten hun dieren brengen voor het lawaai van vuurwerk, wat bij ons in het buitengebied natuurlijk een stuk minder is. Toen waren we de hele dag geopend, waardoor iedereen zijn hond kan komen halen of brengen wanneer het hen uitkwam. Doordat we de hele dag open waren was er ook zo’n spreiding van mensen dat we geen problemen hadden omtrent de corona regels.’

Merk je verschil in het gedrag bij honden sinds de Corona periode begonnen is?

‘Wij hebben al wel een paar keer wat probleemhonden gehad in het pension die zich gewoon echt even een weekje uit moesten leven omdat het thuis gewoon niet meer ging. Die honden hebben dan echt teveel energie over en dan weten de baasjes niet meer zo goed hoe ze ermee om moeten gaan. Ik heb zelfs een hond gehad die een agressie ontwikkeld had naar de jongste dochter van de familie, maar dat kwam eigenlijk gewoon omdat de baas niet goed wist hoe hij daarmee om moest gaan.’

honden gedrag

‘Als de hond altijd met de baas thuis is en ineens zijn er ook drie kinderen de hele dag door thuis, dan vragen die kinderen veel aandacht en wordt de hond eigenlijk gewoon jaloers. Wanneer je daar niet goed mee om weet te gaan, dan heb je een probleem. Als de hond dan normaal ook nog 2 dagen naar de opvang ging maar nu niet meer omdat iedereen thuis is, dan ga je ook het ritme van de hond doorbreken. Voor een hond is het ook lastig om met die veranderingen te dealen.’

Wat vind je ervan dat er ineens zoveel honden aangeschaft worden tijdens Corona?

‘Wij zijn natuurlijk zelf ook fokker en wij proberen tijdens de kennismaking wel goed te doorgronden waarom mensen nu aan een hond beginnen en wat de drijfveer is. Er zijn ook klanten waar wij tegen zeggen dat het voor hen nu nog niet de juiste tijd is om een hond de nemen. Ik ben er namelijk ook wel bang voor dat mensen die zo’n impuls aankoop doen, er later spijt van gaan krijgen. Als zij straks weer meer op pad zijn en niet zoveel tijd thuis spenderen dan komen ze er achter dat een hond toch best veel tijd en energie kost. Ook het feit dat je niet meer onbezorgd de deur achter je dicht kan trekken als je een dagje wilt gaan winkelen. Ik denk dat er dan ook ineens redelijk wat mensen ineens last krijgen van ‘allergieën’…daar ben ik wel bang voor ja!’

‘Honden raken er nu natuurlijk ook aan gewend dat baasjes altijd thuis zijn, als je dan ineens als baasje weggaat dan merkt een hond dat verschil ook heel goed. Als je boven aan het werk bent dan hoort een hond nog de stoel verschuiven en dat soort kleine geluiden, een leeg en stil huis is voor een hond een hele andere gewaarwording. Mensen staan er alleen niet bij stil dat deze veranderingen voor een hond ook duidelijk te merken zijn.’

Van welke dier eigenschap kunnen mensen nog wel iets leren?

‘Ik denk dat het trouw zijn een belangrijke eigenschap is die een hond heeft en waar mensen nog wel eens een potje van kunnen maken.’

Maken jullie nog onderscheid in rassen?

‘Bij Dierenpension Olieke maken we geen onderscheid in rassen, iedere hond is in principe welkom. Het is wel zo dat honden soms een karakter kunnen hebben waarbij het gewoon echt niet gaat om bij ons te verblijven. Het zal dan waarschijnlijk meer aan ons liggen dan aan de hond, maar dan houdt het voor ons gewoon op. We hebben bijvoorbeeld ook geen luikjes in de kennels waardoor honden zelf naar buiten kunnen gaan, ze moeten echt met ons meelopen naar buiten toe. Als er dus bijvoorbeeld een hond tussen zitten met een soort van agressie naar mensen toe, dan kan het gewoon niet voor ons.’

‘Wij hebben de labrador en de witte herder waar we mee fokken en dan merk je wel dat we steeds meer witte herders in ons pension krijgen omdat we daar gewoon toch meer ervaring mee hebben. Een witte herder is toch net weer anders dan een Duitse herder of een Mechelse herder. Dan vinden de mensen het wel fijn dat je er ervaring mee hebt, en over het algemeen vinden labradors het overal wel gezellig.’

Wat zijn de leukste namen die jullie tegen zijn gekomen in het pension?

‘Bij de katten hebben we ‘Mevrouw Jansen’ voorbij zien komen en bij honden ‘Tante Til’ en ‘Petazzie’. Vooral Petazzie heb ik nooit eerder gehoord, dus het is wel grappig om te zien wat voor soort namen er allemaal bedacht worden.’

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met KennelCare?

‘Ik heb KennelCare al wel eens voorbij zien komen in Dibevo. Ik moet ook zeggen dat ik helemaal niet zo technisch ben, dus ik heb heel lang met een zelfgemaakt planbord gewerkt met een agenda en blokjes papier. Toen ben ik overgestapt naar DIPO waarbij ik ook eerst via via gevraagd had hoe dat werkt. Toen ik merkte dat al mijn gegevens kwijt waren als mijn laptop crashte (dat is toch wel mijn grootste angst, dat ik alle gegevens kwijt zou raken) zijn wij op de vakbeurs van Dibevo in aanraking gekomen met KennelCare.’

‘Het speelde ook erg mee dat wij in de polder glasvezel zouden krijgen, want het trage internet wat wij hiervoor hadden in het buitengebied hield me wel tegen om over te stappen naar KennelCare. Voordat ik aan KennelCare begon heb ik ook een aantal collega’s gebeld met de vraag van: ‘Werkt het een beetje? Hoe bevalt het?’ Ik vond het wel heel eng want ik dacht: ‘Als het allemaal maar gaat werken & snap ik het allemaal wel?’ Maar ik heb er zeker geen spijt van.’

dierenpension Olieke

Hoe verliep de overgang naar KennelCare?

‘De overgang van DIPO naar KennelCare verliep eigenlijk heel goed. De helpdesk van KennelCare was erg handig dus ik kon gewoon altijd bellen en dan werd je meteen geholpen. De koudwatervrees was eigenlijk erger dan dat het daadwerkelijk bleek te zijn. Daarna heb ik ook gewoon verschillende klanten of mensen doorgestuurd van: ‘Als ik jou was zou ik ook KennelCare gaan gebruiken!’

‘Ik keek het meeste op tegen alle nieuwe dingen; Hoe werkt het? Waar kan ik het vinden? Hoe zit het? We hebben eerst een proefabonnement gekregen en een uitleg via de demo van KennelCare, daar werd eigenlijk het meeste al wel uitgelegd. Toen ben ik met een medewerker nog naar het kantoor van KennelCare gegaan en hebben we daar ter plekke nog wat meer uitleg gekregen, dat was ook heel fijn.’

Wat zijn voor jou de grootste voordelen aan het gebruik van KennelCare?

‘Bij KennelCare kun je bijvoorbeeld makkelijk je facturen uitdraaien. Daarnaast is het erg fijn dat klanten zelf een afspraak in kunnen plannen waardoor zij dus zelf alle gegevens van de hond invullen, dat scheelt ons veel werk. Bij DIPO stuurde mensen een reservering via de mail en die gegevens moest je zelf dan nog in het systeem zetten en als je dan even geen tijd had dan liepen die reserveringen op en dan moest je later alles nog in het systeem zetten. Dat was best wel veel werk en dat heb je nu natuurlijk niet. Sommige klanten bellen alsnog of sturen een appje en dan heb je zelf die boeking ook snel toegevoegd in het systeem van KennelCare omdat alle gegevens van die klant nog in het programma staan, dus dat is ideaal.’

‘Wij hadden het vrij snel onder de knie. Het is eigenlijk ook een kwestie van het durven doen. Als je er eenmaal mee aan de gang gaat en soms even onderzoekt hoe iets werkt of hoe iets zit dan kom je zelf al een heel eind verder ook.’


Wil je meer interviews lezen met gebruikers van KennelCare of op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Klik hier! Wil je een kijkje nemen op de website van Dierenpension Olieke? Klik dan hier!

Benieuwd naar wat onze krachtige plannings- en administratie tool voor jouw organisatie kan betekenen? Plan een gratis rondleiding in waarin we jou de belangrijkste functionaliteiten in KennelCare laten zien. We kijken tijdens de rondleiding naar jouw wensen en specifieke behoeften, zodat je goed kunt bepalen of KennelCare ook geschikt is voor jouw organisatie. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om ons systeem op je eigen gemak gratis uit te proberen voor 14 dagen.

Vragen?

Wij denken graag mee in oplossingen en helpen jou om de overstap zo gestroomlijnd, eenvoudig, snel en gemakkelijk te laten verlopen. Ons team staat voor je klaar op (+31) (0)24 – 377 37 31 of stuur een e-mail naar info@kennelcare.nl.

Lees meer van KennelCare
Van uitdaging naar oplossing: Het succesverhaal van Op Famke’s Pleats en KennelCare
Hoe KennelCare kan bijdragen aan de groei van jouw dierenbedrijf
3 tips om de bezetting in jouw dierenpension te maximaliseren
4 tips om jouw dierenbedrijf hoger in de Google zoekresultaten te krijgen
Hondenpension Sennyards: “Niet alles meer met de hand te hoeven doen, dat was voor ons de doorslag om te starten met KennelCare.”
4 tips om de marketing voor jouw dierenbedrijf persoonlijk te maken
KennelCare blikt terug op een waardevol & succesvol 2022
5 voordelen van e-mail marketing voor jouw trimsalon
Zo zorg je voor een persoonlijke benadering van je trimsalon klanten
Hondenschool Lingewaard: “Het ideale van KennelCare is dat je alle gegevens door je klanten in kunt laten vullen.”
Tips om de decembermaand speciaal te maken voor jouw trimsalon klanten
Het Next Level Event 2022 was een groot succes!
4 redenen waarom een systeem ervoor zorgt dat jij volgend jaar geen zomerstress meer hebt
KennelCare is verhuisd naar nieuwe razendsnelle servers
KennelCare nu nog simpeler én gebruiksvriendelijker
Dierenpension Excellent: “Ik kan overal mijn afspraken inzien en dat vind ik echt een enorme pré.”
De beste planningstool kiezen voor je dierenbedrijf? Wij helpen je!
5 tips om kosten te besparen voor jouw dierenbedrijf
4 tips om van jouw trimsalon een succes te maken
Hondencentrum Dox: “Het systeem neemt je echt werk uit handen en zorgt voor meer tempo in je werkzaamheden.”
Voordelen van een boekingssysteem voor jouw dierenbedrijf
Hier letten potentiële klanten op wanneer ze op zoek zijn naar een puppycursus
4 effectieve online marketing tips voor jouw dierenbedrijf
Nieuwe prijzen voor KennelCare
5 tips om van jouw dierenpension een succes te maken
Heb je een eigen trimsalon? Probeer dan deze 5 valkuilen te voorkomen
Hondenhotel Vlieland: “De klant kan eigenlijk al zijn gegevens zelf invullen en jij hebt daar dus geen werk meer aan.”
5 tips waarmee je no-shows voorkomt in je trimsalon
Met deze 4 tips maak je van een nieuwe klant een vaste klant
Dierenpension de Bommel: “Waar wij heel blij mee zijn is dat het systeem aangepast wordt als we vragen om nieuwe opties.”
5 redenen om cadeaubonnen in te zetten voor jouw trimsalon
Hier letten jouw potentiële klanten op voordat ze kiezen voor een dierenpension
Voordelen van online boeken voor jouw trimsalon
Hondenschool Renga: “KennelCare denkt mee en draagt oplossingen en functies aan die mij weer makkelijker met het systeem laten werken.”
4 besparingstips voor jouw trimsalon
De voordelen van een krachtige reviewpagina voor jouw dierenbedrijf
Deze 5 tips maken de Instagram pagina van jouw dierenpension succesvol
Omzet verhogen? Dit zijn de 6 beste producten om te verkopen
Zo stimuleer je mond-tot-mond reclame voor je hondenschool
2 tips om nog efficiënter te kunnen werken met de vernieuwde KennelCare versie
Dierenpension ‘t Laarbroek: “De grootste voordelen voor ons zijn dat je niet zelf hoeft te tellen hoeveel honden er zijn en continu kunt zien wat je bezetting is.”
De tips van deze week voor optimaal gebruik van de vernieuwde KennelCare versie
7 essentiële onderdelen voor de website van jouw dierenpension
Het is een feit: De compleet vernieuwde versie van KennelCare is gelanceerd!
7 tips om nieuwe klanten te werven voor je trimsalon
The Dog Company: “Automatisering van het inschrijfproces en versturen van e-mails zijn grote voordelen voor ons, het bespaart ons enorm veel tijd.”
Zo digitaliseer je contracten voor je dierenasiel
Zo mis je nooit meer verjaardagen van je dieren
5 tips om klanten een warm welkom te geven in je pension
10 jaar KennelCare: Hoe het allemaal begon
KennelCare updates februari 2022 met het oplichten van klant- en dieropmerkingen, mogelijkheid van wallet betalingen bij het inchecken en meer!
De 7 beste manieren om je bedrijf in de dierenbranche te promoten
Tip voor alle producten: Documenten uploaden
Tip voor alle producten: Kortingscodes toevoegen
KennelCare updates januari 2022 met een vernieuwde Snelstart koppeling, dagopvang dagen annuleren vanuit ‘Mijn account’ en nog veel meer!
Met deze 5 tips hoeft je hond zich nooit meer eenzaam te voelen
Tip voor alle producten: Formulier velden
Wat kun je verwachten van KennelCare in 2022?
Tip voor alle producten: Het toevoegen van taken
KennelCare updates december 2021 met alleen de eerste boeking als concept, een extra optie voor het kortingstarief, een grote verrassing… en meer!
KennelCare blikt terug op 2021
Tip voor hondenscholen: De weekkalender
Dierenpension De Driehoek: “Ik ben echt tevreden over KennelCare. Wij hebben heel veel voordelen gekregen met dit systeem en het is makkelijk in gebruik.”
Tip voor trimsalons: De overzichtelijke agenda en het toevoegen van herhaalde afspraken
KennelCare updates november 2021 met een RSS feed waarmee dierenasielen dieren kunnen tonen op de website, herhaalde afspraken voor trimsalons en meer!
Klantcontact verbeteren? Zo doe je dat!
Tip voor dierenpensions: De planningskalender
Hondencentrum Bijndelsveld: “Mijn vaste klanten kunnen zelf een reservering plaatsen, ik merk dat ze dat heel erg fijn vinden.”
KennelCare updates oktober 2021 met een overzicht van integratie tools, het koppelen van documenten aan klanten of dieren en meer!
Hondenschool Jottem: ”Vroeger had ik een planbord, nu heb ik KennelCare. Dat werkt veel overzichtelijker voor mij”
Succesvolle dagen en enthousiaste reacties op de Dibevo Vakbeurs 2021
KennelCare updates september 2021 met herhaalde taken toevoegen aan je agenda, kennelkaarten voor dierenasielen en meer!
5 redenen waarom een digitale agenda je werk als dierprofessional makkelijker maakt
Puppy’s kunnen al vlak na hun geboorte communiceren met mensen
Kom kennis maken met KennelCare op de Dibevo vakbeurs!
5 tips om meer online verkeer naar je website te genereren
Dit waren de populairste kattenrassen van 2020!
KennelCare updates augustus 2021 met eenvoudig nieuwsbrieven versturen, kennelkaarten stijlen naar wens en meer!
Dierenpensions volgeboekt, de zomervakantie zorgt voor extreme drukte
Antibioticaresistente bacteriën ontdekt in hondenvoer
KennelCare updates juli 2021 met boekingen samenvoegen een nieuw vaccinatieoverzicht en meer!
Meer online reviews verzamelen doe je zo!
KennelCare updates juni 2021 met de lancering van Dierenasiel v1.0 en meer!
Hondenschool 101: ”Je moet het gewoon doen en het zelf ervaren. Gelukkig konden we ook goed bij KennelCare terecht voor vragen en hulp, dus uiteindelijk werd het alleen maar makkelijker”
Dit waren de populairste hondenrassen van 2020!
KennelCare updates mei 2021 met gecombineerde agenda’s en meer!
Hondenschool Goes: ”Ik ben gewoon super tevreden en dat vertel ik ook aan collega’s van andere hondenscholen!”
Dit waren de populairste kattennamen van 2020!
Hondenhotel de Tatelaarhoeve: ”Het is echt een verrijking dat ik nu gewoon de boekingen op meerdere computers bij kan houden”
KennelCare update april 2021 met: vernieuwde formulieren en velden, filters voor het boekingen overzicht en meer!
Dierenpension De Borgelinckshof: ”Ik kan niks bedenken wat ik mis in het systeem, ik heb KennelCare zelf juist ook aanbevolen aan andere dierenpensions”
6 handige Corona functies van KennelCare die je niet mag missen!
Dierenpension Olieke: ”Wij hadden het vrij snel onder de knie! Het is een kwestie van het durven doen”
KennelCare updates maart 2021 met: nieuwe vormgeving, lancering weekkalender, lancering grootboek en meer!
Is jouw bedrijf ‘mobiel vriendelijk’?
Dit waren de populairste hondennamen van 2020!
KennelCare updates februari 2021 met: Klant rechten, dier eigenschappen, In-en-uitchecken ongedaan maken, verplaatsen privélessen en meer!
Dagelijks nieuwe aanmeldingen voor de puppycursus? Zo houd je de planning overzichtelijk!
Januari 2021 update met: Lancering Dierenoppas product, eenvoudig lesdagen verschuiven, e-mails met bijlagen versturen, BTW grondslag en meer!
Ga zelf aan de slag en start gratis met KennelCare

Probeer KennelCare gratis 14 dagen op proef uit, ervaar het gemak en maak kennis met alle mogelijkheden van ons boekingssysteem.

KennelCare account aanmaken - 14 dagen gratis uitproberen

Nieuw, maar vertrouwd: Welkom aniday!

Wij zijn extra enthousiast om jou te laten weten dat we een nieuw hoofdstuk in ons avontuur zijn begonnen. Op woensdagavond 4 oktober, tijdens ons eigen ‘The Next Step’ klantevent in De Vasim in Nijmegen, hebben wij onze nieuwe naam onthuld: aniday.

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met ons cookiebeleid