Hondenhotel de Tatelaarhoeve

''Het is echt een verrijking dat ik nu gewoon de boekingen op meerdere computers bij kan houden''

Elise en Raymond

Jan en Els Berndsen-Aaldering zijn de oprichters van Hondenhotel de Tatelaarhoeve en zijn hun hele leven lang al bezig met de verzorging van dieren. Het begon met een varkensbedrijf in Ooy (gemeente Zevenaar), maar door de komst van de Betuwelijn in 1998 werden ze verplicht om te verhuizen. Het gezin ging verhuizen naar een nieuwe boerderij aan de Tatelaarweg in Didam. Na vele verbouwingen werd het uitgebouwd tot een modern kippenbedrijf, maar door gezondheidsredenen van Jan viel het niet meer mee om voor de kippen te zorgen in verband met fijnstof. Destijds raadde de dierenarts (toen nog R. Pouw van DAP 't Holland in Duiven) van de familie hen aan om te starten met een hondenhotel, omdat daar veel behoefte aan was volgens hem.

In 2002 begonnen Jan en Els voorzichtig met Hondenhotel de Tatelaarhoeve, maar al snel bleek dit een goede stap. Het hondenhotel werd echt hun ding en het groeide uit tot een bedrijf met een volledige dagtaak. Uiteindelijk zijn ze met de kippen gestopt, zodat ze zich alleen nog maar bezig konden houden met de verzorging van de pensionhonden. Doordat ze groter werden hielp dochter Elise ook al met regelmaat mee en zorgde voor de hondjes als Jan en Els een keer op vakantie gingen. Het bedrijf bleef groeien, maar ook Jan en Els werden een dagje ouder. Dochter Elise en schoonzoon Raymond toonden interesse om Hondenhotel de Tatelaarhoeve in de toekomst over te willen nemen en zo werd het familiebedrijf een feit.

Hondenhotel de Tatelaarhoeve begon dus eigenlijk allemaal met een idee van de dierenarts?

'Een kippenbedrijf is een lastige tak en onze dierenarts zei al langere tijd dat mijn ouders een hondenpension moesten beginnen, omdat ze natuurlijk altijd al met dieren in de weer waren. De dierenarts liep ten slotte al meer dan 40 jaar bij onze familie en kende ons zo goed dat hij zeker wist dat het aan ons besteed was. Vroeger fokten mijn ouders namelijk ook met Mechelse Herders en we hadden zelf natuurlijk al honden. Na veel aandringen van de dierenarts zijn mijn ouders daar uiteindelijk toch mee gestart in 2002. Destijds was het nog twee keer tien kennels in het oude gedeelte en dat liep eigenlijk vanaf het begin af aan al heel erg goed. Daarna hebben ze voor de kleinere hondjes nog weer wat bijgebouwd, ongeveer 19 kennels, dus toen zaten we toch al op een kleine 40 kennels.'

'Toen mijn vriend en ik in 2012 interesse toonden in het bedrijf, gingen we nog verder uitbreiden om het rendabel te maken. Toen is uiteindelijk een grote kippenstal helemaal omgetoverd tot hondenhotel. We hebben het allemaal zelf gebouwd ook eigenlijk, mijn vriend komt oorspronkelijk uit de bouw dus die kon ook alles zelf doen. Anders had het ook echt niet gekund hoor, want als je dat allemaal moet laten doen dan is het niet te betalen. Dus hebben ze eigenlijk alle uurtjes dag en nacht gewerkt om het op te bouwen zoals het nu is. Inmiddels hebben we in totaal 94 kennels dus dat zijn er aardig wat. Zo is het eigenlijk ontstaan allemaal.'

'De locatie van het voormalige kippenbedrijf was natuurlijk ook echt top voor Hondenhotel de Tatelaarhoeve, omdat we hier eigenlijk vast aan de A12 zitten, dus je bent heel makkelijk de A12 op richting Utrecht, maar je kunt ook naar Duitsland, dus we hebben eigenlijk de klanten overal vandaan want het is wel heel makkelijk te bereiken hier.'

De vaste medewerksters van Hondenhotel de Tatelaarhoeve; Teuntje en Cheyenne met de honden

Waarin onderscheidt Hondenhotel de Tatelaarhoeve zich van andere dierenpensions?

'Ik denk dat wij ons onderscheiden doordat we de honden echt allemaal aangelijnd naar buiten moeten brengen. Er zijn heel veel dierenpensions die eigenlijk met schuiven werken, dus dan kunnen ze de schuif open doen en dan kunnen de honden in hun eigen ruimte naar buiten toe. Wat je dan ook vaak hoort, is dat de honden dan dus één keer per dag ook naar de speelweide gaan. Wij moeten ze dus echt allemaal één voor één uit de binnenkennel halen en ze naar de buitenverblijven brengen. Daar kunnen ze gewoon lekker ravotten buiten, en dan moeten we ze ook allemaal weer één voor één aan de hand naar binnen brengen, dus we hebben wel heel veel contact met de dieren. Je ziet dus ook sneller als er iets is met de honden. We proberen ook meer de thuissituatie na te bootsen op die manier.'

'Wat we van klanten vaak terug horen is de netheid van ons pension. Dat het hier dus ook niet naar hond stinkt, maar ja...dat is wat we van de klanten horen en daar kan ik zelf niet over oordelen natuurlijk hoe dat bij andere pensions is.'

'We willen gewoon het beste voor de dieren en daarbij vinden we de 3 R’en altijd heel belangrijk: Rust, Reinheid en Regelmaat'

Hoe kwam het nieuws bij jullie binnen over de corona maatregelen?

'Het kwam natuurlijk vrij uit het niets dat het ineens op slot ging en we zouden eigenlijk de 13e op vakantie gaan, maar de week ervoor kregen wij zelf allemaal al corona. Dat kwam eigenlijk ook weer van onze klanten af, omdat zij allemaal terug kwamen van wintersport. Ik was ook de eerste die het had hier, dus we moesten zelf onze vakantie cancelen en die dag ging ook het luchtruim eigenlijk op slot. Toen ik weer een beetje opgeknapt was, heb ik meteen contact opgenomen met Dibevo, want het regende annuleringen.'

'De eerste week heb ik de annuleringen er zo uit gehaald, maar op een gegeven moment hadden we zoiets van: 'Dit kan niet, dit kunnen wij zo niet volhouden'. Dat er zoveel geannuleerd werd...dat hebben we natuurlijk ook nog nooit meegemaakt. Toen hebben wij dus wel (uit coulance) de annuleringsvoorwaarden aangepast. Het was normaal gesproken zo dat mensen tot 2 maanden van tevoren kosteloos konden annuleren (want toen werkte we nog niet met aanbetalingen). Vervolgens krijg je de stap tot 1 maand van tevoren annuleren (25%, normaal 50%), tot 2 weken van tevoren annuleren (50%, normaal 75%) en als laatste binnen 2 weken annuleren (75%, normaal 100%)'

'Toevallig heb ik vorige week nog gekeken, maar we zitten nu aan de 992 annuleringen in totaal sinds corona. Dus op een gegeven moment dachten wij ook van: 'Hoe moeten we dit nou weer allemaal gaan doen en hoe houden we dit vol?' Wij hebben natuurlijk ook ons personeel, dus dat waren wel stressvolle tijden voor ons. Het ging van een goedlopend bedrijf naar een moment dat je bijna denkt: 'We kunnen een bord in de tuin zetten.'

Hoe reageerde de klanten op deze veranderingen?

'Ik denk van de 50 mensen dat er eentje 'anders' reageerde. Ik heb ook geleerd dat je mensen heel goed leert kennen in dit soort periodes. Wij hadden namelijk ook het liefste alles kosteloos geannuleerd, maar dat kan gewoon niet en je moet op een gegeven moment ook aan je bedrijf denken. Af en toe krijg je dan een vervelende reactie van mensen waarvan je het totaal niet verwacht had, dat vind ik wel heel erg moeilijk.'

'Die klanten vielen dan over het feit dat ze moesten betalen, terwijl we het overal genoteerd hadden. Zelfs toen Corona begon, had ik over die annuleringen nog zoiets van: 'Nou ja...toemaar, ik gooi ze er wel uit.' Maar op een gegeven moment was het voor iedereen duidelijk dat je tot 2 maanden van tevoren nog kosteloos kon annuleren en alles, maar mensen kunnen soms zo raar reageren als je aan hun portemonnee komt. Voor sommige klanten heb ik ook heel veel gedaan of dat er een keer iets was met ziekte waar ik nooit moeilijk over gedaan heb, maar nu is het een keer andersom en dan krijg je zo'n reactie. Dat vind ik wel lastig.'

'Maar we hebben bij Hondenhotel de Tatelaarhoeve veel meer klanten ertussen zitten die echt super lief zijn en die ook echt tegen mij zeggen: 'Ik betaal gewoon juist het volle bedrag, want ik wil dat jullie blijven bestaan.' Maar ja... die rottige opmerkingen blijven dan toch altijd hangen. Alles bij elkaar heb ik van al die annuleringen maar een stuk of 10 klanten gehad die echt wel gemeen hebben gereageerd. Daar zat ik wel heel erg mee, maar op een gegeven moment moet je dat proberen los te laten, want daar ga je zelf aan onderdoor.'

Hoe staat het momenteel met de boekingen voor de zomer?

'We krijgen altijd wel veel nieuwe klanten en dat is eigenlijk nog steeds wel het geval. We merken natuurlijk wel dat de zomer veel later volgeboekt was dan normaal. Normaal zaten wij in november/december al wel vol voor de zomer. Nu zitten we ook al een heel eind vol voor de zomer, maar je merkt wel dat dit pas rond februari het geval was. Dus het is wel fijn dat we voor de zomer nu al zoveel boekingen hebben staan.'

'Nu werken we via aniday ook met aanbetalingen die meteen via iDEAL betaald worden, dat heeft ons ook door deze Corona tijd heen gesleept. Dus de maanden die we nu nog echt als drama ervaren, die kunnen we een beetje doorlopen door de aanbetalingen voor de zomerperiode.'

Wat vinden jullie van de puppy's die aangeschaft zijn tijdens Corona?

'Ja, als de baasjes ook voor de honden kunnen blijven zorgen als Corona voorbij is dan is dat prima, maar dat moeten we nog zien. Wat ik wel merk is dat mensen met een puppy bellen of ze de hond kunnen brengen in de zomer, maar zij weten nog niet dat we al vroeg volgeboekt zitten. Dan vraag ik me wel eens af wat er met de hond gaat gebeuren. Soms brengen ze de hond dan naar vrienden, maar als die vrienden dan op het laatst toch afzeggen en de dierenpensions zitten vol, wat gaat er dan gebeuren? De tijd zal het moeten leren.'

'Ik had het er met onze dierenarts laatst over en daar waren ze wel echt bezorgd over de puppy situatie. Zij merken wel dat er echt veel puppy's op de praktijk komen waar gewoon niets van deugt. Waar ze echt hebben lopen rotzooien met entingen die niet kloppen of dat de honden ziek zijn. Er zijn momenteel wel echt een soort puppyfabrieken aanwezig, dus dat is wel triest. Er zijn nog steeds mensen die daar geen kaas van gegeten hebben en die via marktplaats of andere sites bij puppy's terecht komen. Als je een puppy ziet dan ben je natuurlijk al meteen verkocht en dat weten die lui dondersgoed... zo gaat het helaas wel. Maar ik hoorde het echt voor het eerst van de dierenarts die zei: 'Wat we nu toch allemaal zien...' Dat schijnt behoorlijk heftig te zijn.'

Ik las dat jullie genoodzaakt waren om te stoppen met het aannemen van een aantal hondenrassen?

'Wij hebben inderdaad een aantal rassen die wij nu helaas niet meer aannemen en ik leg dat ook altijd aan de mensen uit die nieuw zijn en naar ons bellen. Wij hebben op zich niks tegen dat soort rassen, ik bedoel de honden zijn vaak hartstikke lief. Maar we weten wel uit ervaring dat je die rassen niet samen moet zetten in een groep, want dat kan heel lang goed gaan maar dat kan ook ineens fout gaan en dan heb je wel echt schade. Het zijn toch dieren van andere mensen waar je gewoon voorzichtig mee bent. En een Golden Retriever kan natuurlijk ook vechten, maar als honden als een Stafford of een Amerikaanse Bulldog een andere hond grijpen, dan heb je ze nog niet zo makkelijk van elkaar af.

'We hebben de ruimte om ze buiten ook apart uit te laten als het moet, maar op een gegeven moment liep het gewoon de spuigaten uit. Want ze kwamen overal vandaan, zelfs uit Amsterdam, omdat wij nog een van de weinige waren destijds die deze honden wel verzorgde. Maar als we ze dus allemaal apart naar buiten moeten doen, dan krijgen wij ook plaatsgebrek met het uitlaten van de honden. Toen hebben we dus op een gegeven moment gezegd dat de honden die altijd al kwamen, nog gewoon welkom zijn. Maar als er nieuwe honden komen dan moeten we helaas zeggen dat we ze niet meer aannemen. Op een gegeven moment wist elk baasje van dat soort rassen 'Hondenhotel de Tatelaarhoeve' te vinden en dat liep echt de spuigaten uit.'

'Verder zijn alle rassen gewoon welkom en je leert uit ervaring ook wel dat alle rassen zo hun specifieke dingetjes hebben. Een herder kan weer wat zenuwachtiger zijn, een boxer noem ik altijd net een kat, want die kunnen zo komisch doen en gek zitten spelen. Een Jack Russel wordt stokoud en zo heeft elk ras wel zijn charmes, dus dat is wel grappig om te zien.'

'Af en toe zien we wel echt hele leuke namen voorbij komen. We hebben Twix en Bounty, die zijn van dezelfde eigenaar. Van de week hadden we bijvoorbeeld ook een Pepsi die werd aangemeld.'

Wat zijn de leukste honden trucjes die je gezien hebt?

'Heel veel honden kunnen natuurlijk een high five of kusjes geven. We hebben ooit een hond gehad waarvan de baas zei: 'zeg maar geen Ajax tegen de hond, want dan begint hij keihard te blaffen'. Maar je ziet wel echt het gedrag van mensen terug in de honden, de honden lijken vaak écht op de baas. We hebben hier nu ook een Labrador in het pension zitten en het baasje van die hond is altijd zo vrolijk en die hond is gewoon precies hetzelfde. Dat zien we heel vaak, de hond van een relaxed baasje is dan zelf ook vaak heel relaxed. Soms heb je hele zenuwachtige honden en dan zie je dat vaak in de baas ook weer terug.'

Wat zijn de leukste of meest originele hondennamen die je hebt gehoord?

'Af en toe zien we wel echt hele leuke namen voorbij komen. We hebben Twix en Bounty, die zijn van dezelfde eigenaar. Van de week hadden we bijvoorbeeld ook een Pepsi die werd aangemeld en we hebben Bep & Toos (twee teckels), Sjonnie & Anita (ook twee teckels, zij zijn al wel overleden) en er is een St. Bernhard genaamd Pluuske. Ook hebben we nog de namen Dinges, Kliko, Opa en Porsche. Namen die we vaker horen zijn natuurlijk de namen als Max.'

Hoe zijn jullie bij aniday terecht gekomen?

'Mijn ouders hadden vanaf het begin een ander boekingssysteem en dat was destijds eigenlijk ook zo ongeveer het enige programma op de markt. Het programma was op zich goed, maar op een gegeven moment liep ik er dus wel tegenaan dat ik maar op 1 computer met het systeem kon werken. Daarnaast kostte alle extra modules behoorlijk wat geld. Soms liep ik bijvoorbeeld ook vast in het systeem en dan was de service echt ver te zoeken. Soms had ik ook opmerkingen over het programma, maar het bleef eigenlijk een beetje het programma uit 2000 en dat is het nu nog steeds.'

'Er was op zich niks mis met onze vorige software, maar als je een keer iets anders wilt dan is het allemaal moeilijk. Je merkt ook gewoon dat klanten steeds meer willen en er moet dus ook steeds meer mogelijk zijn. Dat zorgt bij ons dan ook voor meer registratie.'

'Op een gegeven moment was ik het van onze vorige boekingssoftware zo zat dat ik contact opgenomen heb met Martijn van aniday en toen ben ik ook een keer langs geweest. Destijds waren er nog best wat dingen waarvan ik dacht: 'Dat moet net even anders'. Dat heb ik nu nog steeds wel met wat dingetjes, maar het wordt steeds beter voor mij. Er zitten ook gewoon veel voordelen aan het systeem van aniday. Bijvoorbeeld dat we nu dus werken met de aanbetalingen zoals ik eerder al aangaf. Dat heeft ons wel door deze Corona tijd heen gesleept.'

'Op een gegeven moment liep onze oude boekingssoftware weer vast en de klantenservice was niet aanwezig en ik zat op dat moment echt met mijn handen in het haar. We hadden vóór Corona echt dagen dat er bijvoorbeeld 30 honden kwamen en 40 opgehaald werden, als je dan zonder software zit dan kun je wel gek worden. Toen was ik het zo zat dat ik diezelfde ochtend Martijn gebeld heb en zei: 'Red je dat vandaag? Om alles over te zetten naar jullie systeem?' Dat hebben we toen dus ook gedaan. Dus we zijn eigenlijk echt uit het niets overgestapt naar aniday.'

'Er waren nog een aantal dingen in het systeem die nog niet helemaal waren zoals wij het zouden willen hebben, maar met Martijn en Davy was het contact ook gewoon open naar elkaar toe en ook over de mogelijkheden. Daarnaast zijn er ook een aantal dingen nog voor ons gerealiseerd in het systeem voordat we er echt mee aan de slag gingen en dat is nog steeds het geval. Er zijn nog wel wat dingen die ik graag anders zou zien, maar aniday denkt echt met ons mee. Als er iets is dan hoef ik maar te bellen en gaan ze ermee aan de slag, dat is gewoon wel echt heel erg fijn.'

Wat vinden jullie fijn aan het systeem van aniday?

'aniday is natuurlijk altijd aan het verbeteren en als er iets is dan bel ik gewoon even. Dat contact gaat dan hartstikke fijn en ze luisteren ook echt.'

'Wat voor ons ook echt een verbetering is (nu kunnen we natuurlijk niet op vakantie), maar dat ik mijn laptop mee kan nemen op vakantie en gewoon even in kan loggen voor annuleringen en dat soort gekke dingen. Dat soort taken doe ik allemaal zelf, daar zadel ik de meiden niet mee op als ik een keer weg ben. Als je eerder zag met ons vorige boekingssysteem...Ik heb ooit op Curaçao gezeten en toen via Teamviewer met bijna geen internetverbinding, contact proberen te krijgen met mijn computer in Nederland om een aantal zaken te regelen. Dat was zo'n drama en zoveel stress dat de hele vakantie aan gort was en alles liep natuurlijk ook weer vast toen. Dus het is echt een verrijking dat ik nu gewoon de boekingen op meerdere computers bij kan houden.'

Ontdek meer klantverhalen

De beste keuze voor elke dierprofessional
Ervaar het gemak van aniday!