Geplaatst door

Julia

op:

28 juni 2021

Hondenschool 101: ”Je moet het gewoon doen en het zelf ervaren. Gelukkig konden we ook goed bij KennelCare terecht voor vragen en hulp, dus uiteindelijk werd het alleen maar makkelijker”

Mirjam Groot heeft rond 2010 Hondenschool 101 overgenomen, destijds samen met een vriendin, maar hedendaags staat dochter Sharon Groot samen met Mirjam aan het roer.
Mirjam had al een Hondentrimsalon genaamd de Blafferie en fokte de Engelse mastiff.
Dochter Sharon was toen nog in opleiding voor Paraveterinair (dierenartsassistente).
Na het afronden van de opleiding is ze in een dierenartsenpraktijk gaan werken.

Mirjam trainde altijd al met de honden bij Hondenschool 101 toen de vraag kwam of ze het wilde overnemen hoefde ze hier niet lang over na te denken en heeft ze dit samen met een vriendin gedaan. Ze hebben beide de opleiding hiervoor gedaan en hebben het roer langzaam overgenomen.

Na 5 jaar kwam Mirjam er alleen voor te staan. Maar in de tussentijd was dochter Sharon zich al steeds meer gaan interesseren in het gedrag van honden waartoe ze heeft besloten om ook de opleiding tot Kynologische instructeur te volgen. Na het afronden van de opleiding is ze ook op de hondenschool gaan lesgeven waar ze al regelmatig te vinden was om ervaring op te doen. Vanuit de fascinatie voor het gedrag van dieren heeft Sharon ook een extra opleiding voor hoog risico honden gedaan. Ze is nu bezig met de opleiding voor theraptiehonden en haar doel is om hierna door te gaan voor gedragstherapeut.

Wat vind je het leukste aan dit werk?

“Het leukste aan dit werk vind ik de diversiteit qua honden en qua mensen. Je hebt een lesprogramma waar we ons aan proberen te houden en elke week is dat weer een ander thema, maar geen enkele groep is hetzelfde. Ik heb drie basisgroepen en elke basisgroep is dan weer anders en dat maakt het juist zo leuk. Je moet echt verder gaan kijken wat wel kan, wat niet kan en hoe je de lessen aanpast aan elke groep, dat is voor mij gewoon heel interessant. Elke hond reageert natuurlijk weer anders op een bepaald voorwerp of onderwerp en dat maakt het, vind ik, juist heel erg leuk.”

Hoe zou jij Hondenschool 101 omschrijven in één zin?

“Bij ons staat plezier met je dier voorop!”

Hoe onderscheidt Hondenschool 101 zich van andere hondenscholen?

“Wij doen niet aan examens, dat heb ik destijds bij andere hondenscholen met mijn eigen honden wel moeten doen. Hier in de regio zijn wij ook wel een van de weinigen die geen examens doen, maar je hoort het gelukkig wel steeds meer. Soms komen er ook mensen van een andere hondenschool naar ons toe omdat ze ‘gezakt’ zijn voor hun cursus. Dan hebben de hond en de baas het elke les super goed gedaan en op het examen lukt het niet en dan mogen ze dus niet door naar de volgende groep. Veel mensen haken dan af of stoppen er helemaal mee en wij vinden het gewoon heel belangrijk dat je lekker met je dier aan het trainen bent. Plezier staat bij ons gewoon bovenop.”

“Als de hond op examen gaat dan is de eigenaar wellicht ook een beetje gespannen, dus dan gaan ze toch op een andere manier naar de hondenschool voor zo’n dag. Dat voelt de hond natuurlijk ook aan en soms kan de hond dan tijdens het examen denken: ‘Ja dat ga ik nu niet doen, vandaag heb ik er even geen zin in’. Die mensen kunnen dan gewoon niet verder bij die hondenschool en moeten dan de cursus opnieuw doen voordat ze verder mogen. Vaak gaat het plezier er dan ook gewoon vanaf.”

“Bij Hondenschool 101 kunnen mensen gewoon lekker door naar de volgende groep, we passen de oefeningen echt aan op baas en hond niveau. Wij hebben groepjes van 4 tot 6 cursisten, maar we kijken altijd of we de oefening een stapje moeilijker of een stapje makkelijker moeten maken en dat is per dag verschillend. Soms als een hond ook echt helemaal geen zin heeft tijdens de les, dan zeg ik ook gewoon van: ‘Laat de hond maar lekker staan, liggen of zitten en kijk vooral met de rest mee’, want daar leer je gewoon heel veel van. Dan heb ik liever dat ze gewoon aanwezig zijn en dat ze bij een ander meekijken en het thuis gaan oefenen, dan dat we de hond gaan dwingen. “

Wat was jullie eerste gedachte toen jullie over de corona crisis hoorde en de maatregelen?

“We hebben als eerste gekeken naar wat wel mogelijk was. Je kan bij de pakken neer gaan zitten, maar wij hebben eigenlijk meteen gekeken naar wat er wel mogelijk was. Wij geven altijd les in blokken van acht weken en we zaten toen midden in een blok. Om toen gelijk helemaal te stoppen dat zagen wij niet zitten, dat vonden we heel vervelend voor de cursisten. Wij zijn toen gaan kijken dat een-op-een lesgeven wel mag, dus toen hebben we dat gedaan. Later mochten we weer een-op-twee lesgeven, dus toen zijn we dat gaan doen en eigenlijk zijn we zo wel doorgegaan tot hoe het nu is. Sinds 18 mei 2021 mogen we weer een-op-zes lesgeven. We vonden het zelf gewoon heel belangrijk dat je met je hond kan blijven trainen als je bijvoorbeeld net een hond of een pupje hebt aangeschaft.”

“Wij hoorde gewoon heel veel dat alles dicht was en niks mogelijk was, maar wij hebben juist gekeken van: ‘Oke, een-op-een mag wel, dus dan gaan we dat doen!’. Heel veel hondenscholen hier in de buurt zeiden van: ‘Je bent hartstikke gek, want het is niet rendabel’. En dat klopt, dat was het misschien ook niet, maar daar voelen wij ons gewoon goed bij, dat wij mensen toch konden helpen hierin. Wij vinden dat gewoon veel belangrijker dan dat wij op de centen gaan letten. De lessen hadden we dan wel een kwartier korter gemaakt, dus maar een halfuurtje les in plaats van een 45 minuten wat we normaal hebben bij groepslessen. Dus de dagen waren wel gevuld toen we met kleinere groepjes les mochten geven, maar goed dat is niet erg, dat vonden we prima. Wij zien de hondenschool ook echt als een uit de hand gelopen hobby”.

”Gelukkig accepteerde de klanten dat ook heel goed, sommige gingen die een-op-een lessen volgen en sommige hebben gewacht tot we weer groepslessen mochten geven. Die keuze laten we ook gewoon aan hen, maar het is wel weer leuk om terug te zien in de hond. Dan heb je de hond als pupje gehad en dan is het nu een soort van losgeslagen puber geworden.”

Hondenschool 101

Merkte je een verschil aan de honden toen Corona begon?

“Ja, vooral in het begin merkte je dat de honden toch wel echt van slag waren toen Corona net om de hoek kwam. Wat je nu heel erg ziet aan de honden is dat ze eigenlijk gewoon niet gesocialiseerd zijn. Je ziet heel veel honden uit de broodfok die eigenlijk niks gewend zijn. Zij zijn in een schuur geboren en zijn dus geen mensen gewend of bijvoorbeeld ‘gekke’ dingen zoals een stofzuiger dat zie je op het cursusveld ook. Verlatingsangst komt nu ook heel erg om de hoek kijken, dus het ‘niet alleen thuis kunnen zijn’ bijvoorbeeld.”

Heb je een tip voor mensen die net een puppy aangeschaft hebben?

“Ja zeker, weet wat je aanschaft en of dat ook echt bij je past. Denk niet alleen maar: ‘Een puppy is leuk’, maar denk er ook over wat je wilt als de pup straks groot is. Wil je dan ook dat hij op de bank zit, of mag dat dan weer niet? Mag hij nu wel achter die vogel aanrennen en mag dat straks dan ook nog steeds? Daarnaast adviseer ik om een cursus volgen, dat is het belangrijkste. Ook wij leren elke dag nog. Wij trainen zelf ook met onze honden en ook juist vaak bij andere hondenscholen, want daar leren wij ook nog van.”

“Je ziet het gedrag van de baas vaak ook terug in de hond. Dat de baas dan een hele oude man is, dan is de hond ook heel relaxed. Dan zeggen mensen van: ‘Oh zo’n hond wil ik ook!’, maar dat heeft allemaal met jezelf te maken.”

Wat zijn voor jou de leukste momenten met de dieren?

“Als je veel verandering ziet. Bijvoorbeeld dat de hond eerst niet door een tunnel durft en dat je hem gaandeweg, door eigenlijk gewoon goed naar de hond te kijken en hem daarin zijn tijd te geven, uit zichzelf door die tunnel heen ziet gaan. Dat zijn gewoon van die mooie veranderingen die ze op hun eigen tempo en niveau leren en daar moet je ze ook zelf een keuze in geven.”

“Veel hondenscholen of baasjes van een hond willen dat die hond per direct door die tunnel heen gaat. Dat is bij mij in de les sowieso al uit den boze. Vroeger werden er bij hondenscholen zelfs honden door de tunnel heen getrokken of geduwd, zo werken wij gelukkig niet. Ik kijk naar wat de hond zegt en dat leer ik de baasjes ook echt aan, dat ze moeten kijken naar wat de hond zegt en hoe hij het zegt. Daar heb je gewoon veel meer aan en daar leren ze veel sneller van dan wanneer je ze gaat dwingen.”

Wat is de meest gemaakte fout tijdens het opvoeden van een hond?

“Dat is ‘hier’ roepen en dan vervolgens je hond zelf gaan halen. Of ‘laag’ roepen terwijl ze tegen je aan springen. Dat zijn wel echt de twee waarvan ik vind dat het vaak fout gaat. Als jij de hond roept en hij komt niet, dan leert hij zichzelf aan dat jij uiteindelijk toch wel naar hem toe komt. Ga dan juist een andere kant oplopen en loop van hem weg, want hij komt uiteindelijk echt wel naar je toe gerend. En ik snap het wel, als het te lang duurt dat je denkt van: ‘Nou héhé, dan ga ik die hond wel halen’. Maar daar bereik je alleen maar het averechtse mee natuurlijk.”

Wat vind je de leukste eigenschap van een hond?

“Dat ze allemaal uniek en anders zijn. Soms hebben we ook wel eens broertjes en zusjes in de groep en dan hoor ik wel eens van: ‘Die van mij doet dat niet’, maar dat is natuurlijk puur hoe je zelf met de hond omgaat.”

“Of dat een hond iets bedenkt om te doen, dat ik denk: ‘Ohja, dat is ook best wel weer slim’. Dus ja…gewoon hun eigenzinnigheid, dat vind ik het leukste.”

Hoe zien jullie de toekomst van Hondenschool 101 voor je?

“Wij zien nu nog een zeer stijgende lijn in het bedrijf en we zijn zelf ook nog aan het uitbreiden. Voor ons heeft Corona dus niet per se slecht uitgepakt. Toch wel heel veel mensen hebben in die Corona tijd een hond aangeschaft en dat zie je nu ook wel terug op de hondenschool. We zijn naast de hondenschool nu bezig met het opzetten van een dagopvang en een hondenuitlaatservice. In principe laten we de hondenschool wel gewoon op dit niveau. We hebben nu wel meer cursusmogelijkheden om te komen trainen, maar verder zijn dit wel zo’n beetje de cursussen die we willen blijven aanbieden.”

Hondenschool 101

Wat gaf voor jullie de doorslag om te beginnen met KennelCare?

“Hiervoor werkte we via Excel en een online inschrijfformulier, maar na de demo die we gevolgd hebben zijn we eigenlijk gelijk overgestapt omdat het systeem ons beviel. Wij waren aan het groeien en met het systeem van KennelCare is het gewoon heel makkelijk dat klanten zelf hun gegevens in kunnen vullen en zelf de cursus kunnen boeken. Dan kunnen ze ook zelf zien of een cursus vol zit, dus het is overzichtelijk en makkelijk, ook naar de boekhouder toe.”

Waar keek je het meeste tegenop toen je wilde beginnen met KennelCare?

“Dat we natuurlijk nog onervaren waren in het programma, dus we waren in het begin ook echt zoekende. Ik had ook zoiets van: ‘We gaan dit gewoon proberen en mocht het niet lukken, dan lukt het niet en dan stoppen we er weer mee’. Maar het heeft voor ons heel erg goed uitgepakt. Je moet het gewoon doen en het zelf ervaren. Gelukkig konden we ook goed bij KennelCare terecht voor vragen en hulp, dus uiteindelijk werd het alleen maar makkelijker. Het is even tijd steken in hoe je de indeling zelf wilt, maar daarna is het voor de klant gemakkelijk en heb je een duidelijk overzicht.”

Heb je nog tips of opmerkingen voor KennelCare?

“Nee, ik raad KennelCare zeker aan als mensen een vraag hebben via Facebook. Ik zie namelijk regelmatig de vraag in Facebook groepen voorbij komen welk boekingssystemen iedereen gebruikt. Dan zie ik toch ook wel veel reacties daaronder van mensen die KennelCare gebruiken, dus dat is alleen maar fijn.”


Wil je meer interviews lezen met gebruikers van KennelCare of op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Klik hier! Wil je een kijkje nemen op de website van Hondenschool 101? Klik dan hier!

Dit interview is afgenomen op 19 mei 2021. In de tekst kunnen dus coronamaatregelen voorkomen die nu niet meer van kracht zijn, maar destijds wel.

Benieuwd naar wat onze krachtige plannings- en administratie tool voor jouw organisatie kan betekenen? Plan een gratis rondleiding in waarin we jou de belangrijkste functionaliteiten in KennelCare laten zien. We kijken tijdens de rondleiding naar jouw wensen en specifieke behoeften, zodat je goed kunt bepalen of KennelCare ook geschikt is voor jouw organisatie. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om ons systeem op je eigen gemak gratis uit te proberen voor 14 dagen.

Vragen?

Wij denken graag mee in oplossingen en helpen jou om de overstap zo gestroomlijnd, eenvoudig, snel en gemakkelijk te laten verlopen. Ons team staat voor je klaar op (+31) (0)24 – 377 37 31 of stuur een e-mail naar info@kennelcare.nl.

Lees meer van KennelCare
KennelCare updates juni 2021 met de lancering van Dierenasiel v1.0 en meer!
Hondenschool 101: ”Je moet het gewoon doen en het zelf ervaren. Gelukkig konden we ook goed bij KennelCare terecht voor vragen en hulp, dus uiteindelijk werd het alleen maar makkelijker”
Meer online reviews verzamelen doe je zo!
Dit waren de populairste hondenrassen van 2020!
KennelCare updates mei 2021 met gecombineerde agenda’s en meer!
Hondenschool Goes: ”Ik ben gewoon super tevreden en dat vertel ik ook aan collega’s van andere hondenscholen!”
Dit waren de populairste kattennamen van 2020!
Hondenhotel de Tatelaarhoeve: ”Het is echt een verrijking dat ik nu gewoon de boekingen op meerdere computers bij kan houden”
KennelCare update april 2021 met: vernieuwde formulieren en velden, filters voor het boekingen overzicht en meer!
Dierenpension De Borgelinckshof: ”Ik kan niks bedenken wat ik mis in het systeem, ik heb KennelCare zelf juist ook aanbevolen aan andere dierenpensions”
6 handige Corona functies van KennelCare die je niet mag missen!
Dierenpension Olieke: ”Wij hadden het vrij snel onder de knie! Het is een kwestie van het durven doen”
KennelCare updates maart 2021 met: nieuwe vormgeving, lancering weekkalender, lancering grootboek en meer!
Is jouw bedrijf ‘mobiel vriendelijk’?
Dit waren de populairste hondennamen van 2020!
KennelCare updates februari 2021 met: Klant rechten, dier eigenschappen, In-en-uitchecken ongedaan maken, verplaatsen privélessen en meer!
Dagelijks nieuwe aanmeldingen voor de puppycursus? Zo houd je de planning overzichtelijk!
Januari 2021 update met: Lancering Dierenoppas product, eenvoudig lesdagen verschuiven, e-mails met bijlagen versturen, BTW grondslag en meer!
10 redenen om juist nu over te stappen naar een online plannings- en boekingssysteem voor dierprofessionals
December 2020 update met: Annuleringsverzekering, periodieke dagopvang (week-/maandfactuur), iCal agenda’s en handige marketing tools
November 2020 update met: Voorkom piekdrukte met ‘Voorkeurstijd’, sneller je klant selecteren bij boeken, prijs per kamer, exporteren naar boekhoudprogramma’s en een flink verbeterd hondenschool product
Oktober 2020 update met: Vernieuwde Mijn KennelCare omgeving, nieuwe abonnementen en automatische incasso
September 2020 update met: Lancering Uitlaatservice product
Augustus 2020 update met: Vernieuwde strippenkaart en snel boeking toevoegen
Juli 2020 update met: Creditfacturen, Wallet en Vergrendelen
Juni 2020 update met: Online trimsalon afspraken boeken, nieuwe boekingen overzichten, nieuwe beheerders mogelijkheden en meer.
Mei 2020 update met: Lancering Trimsalon product
April 2020 update met: Klant wijzigingen aan hun boeking laten indienen, schade functies, nieuwe inlogomgeving, snel wisselen van account én een verbeterde bezettingskalender
5 tips rondom het Corona-virus voor professionals in de dierenbranche
Onze website is vernieuwd! Zo vind jij als dierprofessional alles nog sneller
Maart 2020 update met: Boekingen terugdraaien, mededelingen tonen in het Mijn account, nieuwe filters in planning tools, én nieuwe rapporten
Februari 2020 update met: Vernieuwde boekingspagina, verbeterde planningstools en sneller boeken
Januari 2020 update met: Nieuw verblijven-overzicht, betalingsoverzicht, tweestapsverificatie, rekeningen en meer…
December update met: Contracten, Productverkoop, Klant reserveringsherinnering en meer…
Grote november update met: verzamelfacturen, vernieuwde manier van in- en uitchecken en meer…
5 redenen om vandaag nog over te stappen!
Bekijk de updates in 2019 tot zover (KennelCare versie 3.39)
Wat kunt u van KennelCare verwachten in 2019?
Tal van nieuwe functies doorgevoerd in KennelCare 3.21
KennelCare softwareleverancier bij Dibevo
Enthousiast en trots kijken wij terug op onze deelname aan de Dibevo University beurs
Ook 2e editie KennelCare – Next Level Event met succes geslaagd
Bezoek onze KennelCare stand op de Dibevo University!
Succesvolle eerste editie van het KennelCare – Next Level Event
KennelCare breidt online reserveringssysteem uit – v3.5
Aankondiging lancering KennelCare v3.0
Voorbereidingen marketing campagne in volle gang
KennelCare – 2.1
KennelCare – 2.0 Release
KennelCare – 2.0 Beta 1
KennelCare – 1.0
Blijf op de hoogte van onze producten, handige updates, tips en trends

Meld je nu aan en ontvang per mail informatie over het KennelCare systeem. Daarnaast krijg je handige tips voor jou als dierenprofessional die je kunt toepassen in jouw bedrijf.

Ga zelf aan de slag en start gratis met KennelCare

Probeer KennelCare gratis 14 dagen op proef uit, ervaar het gemak en maak kennis met alle mogelijkheden van ons boekingssysteem.

KennelCare account aanmaken - 14 dagen gratis uitproberen

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met ons cookiebeleid