Blog

10 jaar KennelCare: Hoe het allemaal begon

Dit is een speciaal jaar voor ons, want we vieren het 10 jarig jubileum van KennelCare! Het leek ons daarom leuk om je een kijkje te geven in hoe het bedrijf is ontstaan en hoe KennelCare zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. En wie kunnen we daar beter voor inschakelen dan de eigenaren zelf: Martijn en Davy! Voor deze gelegenheid hebben zij een aantal vragen beantwoord waarbij alle ins & outs van KennelCare naar boven komen. Hoe was de schooltijd van de mannen, hoe hebben ze elkaar ontmoet en wat was de reden om te starten met KennelCare? Lees snel verder om achter de antwoorden te komen!

Wat vliegt de tijd.. alweer 10 jaar KennelCare! Hoe is het idee ontstaan om te starten met KennelCare? 

“Het is ontstaan door een website klant van We Are Konzept. Het was een dierenpension die een reserveringsformulier wilde om makkelijker via de website reserveringen binnen te krijgen. En toen we die vraag binnenkregen, hadden we wel meer ideeën over hoe we daar meer uit konden halen voor hun. Zoals dat ze die reservering ook in een soort beheersysteem konden gaan beheren. Zij hadden hier ook weer ideeën over en dat was eigenlijk de start.”

“Ze wilden digitaal gaan en toen waren er alleen maar systemen die installeerbaar waren, verouderde systemen. Ze wilden vooroplopen met hun bedrijf, en toen kwamen ze bij ons voor een nieuwe website en hebben we een reserveringsformulier voor ze gemaakt. Dat hebben we uitgerold naar een heel systeem waarin ze de reserveringen ook konden beheren. Met daarbij een omgeving waar klanten dan ook op in konden loggen en zelf reserveringen konden maken. Dat was dan de start van KennelCare. Toen kwamen we via via bij een tweede klant die ook wel interesse had in zo’n systeem, en toen is het balletje gaan rollen. Toen dachten we, kunnen we daar niet meer betekenen? En kunnen we dit niet uit gaan bouwen? Toen zijn we los van de opdracht van het dierenpension het nieuwe systeem gaan bouwen. Dat was eigenlijk de eerste versie van KennelCare.”

Hoe zijn jullie bij elkaar gekomen als compagnons?

Martijn: “Wij hebben elkaar een aantal jaar geleden leren kennen. De vrouw van Davy werkte hier een paar kantoren verderop als interieurontwerpster. En ik had toen een vriendin die stage liep bij datzelfde bedrijf. Die twee zijn in gesprek gekomen en toen hebben Davy en ik kennisgemaakt. Vervolgens ben ik naar het kantoor van Davy geweest in Boxmeer. Davy ontplofte qua opdrachten, dus die kon wel wat hulp gebruiken. Het klikte meteen goed tussen ons en de samenwerking verliep ook erg soepel. We hebben toen vaak met elkaar gesproken, zijn uit eten geweest, en hebben gekeken of we samen verder iets op konden starten om grotere opdrachten aan te kunnen. En vanuit daar zijn we eigenlijk met We Are Konzept gestart, het internetbureau. Dit was vanuit Boxmeer, en daarna zijn we bij Davy aan huis begonnen. Hij had een mooie kantoorruimte thuis die voor ons goed van pas kwam. Na daar een tijd gewerkt te hebben, zij we hier in Nijmegen terecht gekomen."

1e kantoor KennelCare, Boxmeer

En na hoeveel jaar zaten jullie in Nijmegen? Hoe lang duurde dat?

“In september 2012 hebben we ons ingeschreven bij de KVK, en daarvoor hadden we al heel veel dingen samen gedaan en gesprekken gehad. In februari 2016 zijn we naar het huidige gebouw in Nijmegen gegaan.”

Kantoor, Nijmegen

Kunnen jullie kort iets vertellen over jullie jeugd? Schooltijd, beslissing om eigen bedrijf te beginnen etc.

Davy: “Ik heb eerst een MBO opleiding gedaan en afgerond. Toen ben ik gestart met een HBO opleiding en eigenlijk tegelijkertijd, aan het einde van de MBO studie, ben ik gestart met een eigen bedrijf. Dit was mijn eerste internetbureau, FWD Design. Na het behalen van mijn propedeuse, ben ik gestopt met de opleiding om fulltime verder gegaan met mijn droom en me vol te kunnen focussen op mijn eigen bedrijf. Ik zag veel toekomst in het ondernemerschap en het bedrijf. Het is niet bij ons met de paplepel ingegoten, er zit geen ondernemersbloed in de familie. Ik zag kansen en ik vond het leuk, en je moet doen wat je leuk vindt. In eerste instantie had ik kleine opdrachtjes, maar zo probeerde ik naamsbekendheid te ontwikkelen en kreeg ik steeds grotere klanten. Je moet er veel vrije tijd in stoppen. Je bent nog bezig met je studie, dus dan ga je heel veel ‘s avonds doen om je bedrijf voor elkaar te krijgen. Ik ben letterlijk vanuit de zolderkamer begonnen. Uiteindelijk kon ik een eigen kantoor in Boxmeer huren en zo ben ik doorgegroeid totdat ik Martijn tegenkwam. Dat is in een vogelvlucht mijn opleiding en carrière.”

Martijn: “Ik heb eerst in Nijmegen een opleiding ICT gedaan, na de middelbare school. Dat was puur, omdat ik graag naar het grafisch lyceum in Utrecht wilde, maar nog geen 18 was. Die heb ik ook afgerond en daarna ben ik naar Utrecht gegaan. Daar ben ik begonnen aan een 4 jarige MBO opleiding. En vanuit daar heb ik stage gelopen bij een bedrijf en daar ben ik toen blijven plakken. Tijdens die stage heb ik ook een eigen bedrijf opgestart. Ik had me ingeschreven bij de KVK en daar ben ik mee verder gegaan. In de tussentijd heb ik ook nog bij een ander bedrijf gewerkt om ervaring op te dien en te zien hoe dit bedrijf te werk gaat. Daarna heb ik ook nog in Cuijk gewerkt en in de tussentijd had ik nog steeds mijn eigen bedrijf. Daar heb ik 1 jaar gewerkt en toen kwam ik erachter dat het echt niks voor mij is om voor iemand te werken. Toen ben ik fulltime voor mezelf verder gegaan. Mijn bedrijf had de naam MT Media. Naast websites deed ik ook veel fotografie. Studiofotografie en bruiloft fotografie. Ik heb op de bruiloft van Davy en Niki mogen fotograferen. Voor websites deed ik voornamelijk grafische dingen, dus ik ontwierp onder andere foldertjes. Het leukste vond ik vooral echt de websites ontwerpen en die verder door ontwikkelen. Mijn ouders zijn ook allemaal niet ondernemend, dus het is gewoon geleidelijk gaan rollen.”

Hoe kijken jullie terug op het begin van KennelCare? Kwamen de klanten al snel binnen of waren er ook wat tegenslagen?

“10 jaar terug, dat is al even geleden... We deden KennelCare er eerst bij, het internetbureau had toen de hoofdfocus. Daar zaten op dat moment de meeste kansen dachten we. Daardoor groeide KennelCare eigenlijk langzamer, omdat dat niet onze volle aandacht had. Tot we denk ik 2 jaar later meerdere klanten kregen en het meer onze aandacht begon te trekken. We wilden er toen meer tijd in gaan stoppen. Het is stapsgewijs gegroeid, omdat er steeds meer vraag naar kwam. Toen hebben we weer een nieuwe versie ontwikkeld van KennelCare, ook voor een steeds groter publiek. En toen groeide het ook weer, vooral via mond tot mond.”

Was er wel een bepaald punt waarop jullie zeiden, we gaan nu vol op KennelCare en we laten We Are Konzept voor wat het is?

“Dat is ergens in 2018 geweest. Daarvoor hebben we veel in het voren geïnvesteerd. Alleen niet met de kennis die we nu hebben. We hadden toen heel veel website opdrachten, dat was toen onze hoofdtak. Continu websites en webwinkels bouwen. Ergens in 2018 merkten we dat er veel meer vraag was naar KennelCare. Toen hadden we erg veel geld en tijd geïnvesteerd om het product te laten worden wat het nu eigenlijk is. We wilden een goed product hebben dat goed werkt in de markt. En sowieso hebben we eerst gezorgd voor klanttevredenheid, we wilden een goed product leveren. Dan maar iets meer werken, de inkomsten haalden we nog uit We Are Konzept. En daardoor konden we blijven investeren in KennelCare. Later zijn we verder gaan kijken naar groei van klanten en hoe we het product nog verder ontwikkeld konden krijgen. Vanaf 2012 was de eerste versie van KennelCare, 2014/2015 de tweede versie, en vanaf 2018 de derde versie.”

Martijn en Davy, Kantoor Nijmegen

Weten jullie nog wie jullie eerste klant was? En zijn zij nu nog steeds klant?

“Dierenhotel De Papenheuvel in Afferden. Zij waren als eerste klant en na al die jaren nog steeds. Dat geeft wel aan dat we echt gaan voor klanttevredenheid. Ondanks de groei, sluit het product nog steeds aan bij hun.”

Op welke momenten en/of ontwikkelingen zijn jullie het meest trots als ondernemers?

Davy: “Het is in ieder geval al mooi dat je ziet dat er honderdduizenden mensen gebruik maken van je systeem. Dus niet alleen onze klanten, maar de klanten van onze klanten maken natuurlijk ook actief gebruik van het 'Mijn Account' gedeelte. Dat zijn er nu al zoveel, dus het is wel mooi om te zien dat wij een product hebben gemaakt wat zo’n groot gedeelte van Nederland bereikt. Al die huisdiereigenaren, dat vind ik erg mooi om te zien. Dat je zoveel goede klantreacties krijgt geeft ook wel voldoening. Sinds 2018 leggen we niet alleen meer de focus op dierenpensions, maar hebben we onze software uitgebreid met producten voor hondenscholen,  uitlaatservices, trimsalons, dierenoppas en dierenasielen. Doordat we steeds meer producten gingen ontwikkelen, zijn we ook gegroeid als team. Je start met z’n tweeën met een product en ondertussen zitten we hier met 8 man aan hetzelfde product te werken. Dat is ook wel mooi, dat je team meegroeit.”

Martijn: “Ik denk dat we zeker trots zijn op het product zelf. Dat we een platform hebben dat nog redelijk uniek is in de hele branche. Als je dan een beetje naar de con-collega's kijkt, zitten ze allemaal nog op een verouderd systeem. En hier en daar zijn er nog wat kleinere partijen, maar die zijn lang niet zo actief als ons. Ik vind het gewoon een geweldig systeem."

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst van KennelCare?

“Er ligt nog zoveel perspectief voor ons, en doorgroeimogelijkheden voor het hele systeem. We willen ons in ieder geval goed op de kaart zetten met een nieuwe bedrijfsnaam. En de producten die dadelijk nog voor een groot deel verbeterd worden, zoals de uitlaatservice en het dierenasiel. We willen die markt nog beter aanboren met nieuwe klanten. Uitbreiding naar het buitenland is ook zeker iets waar we aan denken. Niet alleen meer Nederland en België, maar ook internationaal stappen gaan maken. Daarnaast ook uitbreiding van het team op kantoor, daar zal het een en ander gaan veranderen de komende jaren."

"We willen continu blijven werken aan steeds simpelere, maar toch uitgebreide software voor klanten. Ons doel is om altijd te blijven werken aan een zo simpel mogelijke ervaring voor klanten.”

Zijn er nog doelen die jullie graag willen bereiken in de komende 10 jaar KennelCare?

"Ons doel is dat KennelCare in de toekomst wereldwijd gebruikt wordt, dat zou echt een kick geven. Het zou super gaaf zijn als ons systeem in meerdere landen gebruikt wordt.”

En denken jullie dat dat in de komende 10 jaar gaat lukken?

“Het heeft er absoluut potentie voor. Natuurlijk zit er in het buitenland wel meer concurrentie, maar dan nog hebben we zo’n uniek en uitgebreid product. In vergelijking tot andere internationale software zijn wij een stuk uitgebreider op veel fronten. Daarnaast gaan we ervoor om elk jaar het aantal klanten te verdubbelen. Als je kijkt naar afgelopen jaren, hebben we dat ook wel elk jaar gedaan. Behalve in de Corona jaren was het een wat grotere uitdaging. De jaren daarvoor is het elk jaar verdubbeld in groei. Dat willen we graag doorzetten.”

Zijn er uitdagingen voor de toekomst waar jullie mee te maken kunnen krijgen?

"De uitdagingen zullen vooral in het buitenland liggen. Dat zal sowieso een hele grote uitdaging zijn, in ieder geval als je dezelfde service en kwaliteit wilt bieden zoals we hier in Nederland hebben. En concurrentie is ook een uitdaging. Wij waren er redelijk vroeg bij met een online webapplicatie, maar de markt zit ook niet stil. Je ziet natuurlijk steeds meer bedrijven oppoppen, dus dat zal ook altijd een ding zijn dat we in de gaten moeten houden. Daar kunnen we wel tegenaan lopen, maar voor nu lopen we nog ver voor, dus dat is een goed teken.”

En hoe denken jullie deze concurrentie aan te kunnen?

“Klanttevredenheid is 1, goed product leveren is 2, goede support leveren 3. Deze dingen zal elk bedrijf wel zeggen. Wat ons echt uniek maakt is continuïteit en doorgroei van functionaliteiten en het luisterend oor naar de klanten. We hebben geen standaard boekingssysteem, het is specifiek voor de branche gemaakt op basis van feedback van klanten. We voeren die feedback van klanten ook wekelijks door. Het is echt een maatpak voor ze.”

Hebben jullie nog tips voor ondernemers die aan het begin staan van hun eigen bedrijf?

“Eerst goed onderzoek doen naar wat de markt wilt. Wij hebben in het begin niet echt eerst gekeken hoe de markt van dierenpensions eruit zag. Toen we steeds meer aanvragen kregen voor onze software gingen we eens kijken hoeveel dierenpensions er eigenlijk zijn. En hoeveel hondenscholen zijn er, wat voor software is er, wat doet de concurrentie en hoe kunnen wij ons daarin onderscheiden. Ik denk dat dat wel belangrijk is als je gaat beginnen. Als je echt als internetbureau gaat beginnen moet je sowieso iets onderscheidends hebben. Het idee is erg belangrijk. Heb je een goed idee? Dan moet je het ook altijd proberen. Je hebt niks te verliezen. Er zijn genoeg vrije uren naast school of werk die je kunt besteden om het gewoon uit te proberen. En daarvan leer je het meest. Als het dan mislukt kun je altijd zeggen dat je het geprobeerd hebt. Om het samen te vatten: Als je een goed idee hebt, doe goed vooronderzoek, probeer het uniek te maken en ga het dan gewoon doen!”

[elementor-template id="3413"]

Wil je meer blogs lezen of op de hoogte blijven van onze laatste updates? Klik hier!

De beste keuze voor elke dierprofessional
Ervaar het gemak van aniday!

Verdiep je kennis met aniday