Blog

Met deze 4 tips maak je van een nieuwe klant een vaste klant

De focus van bedrijven ligt vaak op het werven van nieuwe klanten. Dit is belangrijk, maar het is nog belangrijker om deze klanten vast te houden. Maar hoe maak je nieuwe klanten zo enthousiast dat ze nooit meer naar een ander dierenpension, hondenschool of trimsalon willen? Wij geven je een aantal tips die je helpen om van nieuwe klanten vaste klanten te maken. De kern van deze tips komen allemaal hierop neer: Je wilt meer dan een service verkopen, je wilt een relatie opbouwen met je klant!

1. Een goede eerste indruk = key

Tegenwoordig krijgen mensen vaak online een eerste indruk van jouw dierenbedrijf. Tenminste, als je KennelCare gebruikt voor al je boekingen wel! Klik hier voor meer informatie over ons eenvoudige, tijdbesparende plannings- en boekingssysteem voor dierprofessionals. Mensen plaatsen een boeking via je website, dus het is belangrijk dat je website een professionele, toegankelijke uitstraling heeft.

Wanneer mensen online kunnen boeken bij jouw dierenbedrijf, is het van belang dat ze jouw beschikbaarheid kunnen zien en zelf de afspraak kunnen plannen wanneer het hen uitkomt. Zo maak je een professionele eerste indruk. Contactformulieren zijn namelijk wat ouderwets geworden en kunnen als onoverzichtelijk worden ervaren. Zorg ervoor dat de klant na het maken van de afspraak een bevestiging ontvangt en in ieder geval een dag voor de afspraak nog een herinnering krijgt. Zo heb je er alles aan gedaan om het proces tot de afspraak zo professioneel mogelijk te maken!

2. Een positieve ervaring voor de klant en het dier

Het is zover, de klant komt voor het eerst bij jouw dierenbedrijf. Een positieve ervaring begint bij het welkom heten van de klant en het dier. Zorg er daarnaast voor dat je elke klant op dezelfde manier behandelt. Dus geef elke klant de goede service die zij verdienen. Wanneer een klant namelijk door heeft dat je hem en zijn dier op een minder goede manier behandelt dan andere klanten kun je ze al snel kwijtraken.

Daarnaast is het belangrijk dat je weet wat de wensen en behoeften van de klant en het dier zijn. Hier kun je achter komen door de klant van tevoren een intakeformulier te laten invullen. Wanneer het dier de eerste training heeft gehad, of een behandeling bij je trimsalon heeft gehad, kun je even kort de tijd nemen om wat aantekeningen te maken. Dus welke oefeningen gingen goed tijdens de training en waren er dingen die minder goed gingen? Welke producten heb je gebruikt bij het trimmen? Deze notities kun je heel eenvoudig verwerken in ons KennelCare systeem, zodat je ze bij een volgende afspraak snel terug kunt vinden.

3. Plan een vervolgafspraak

Is de afspraak voorbij? Dan is het slim om direct een vervolgafspraak met een klant in te plannen. Bij een dierenpension of hondenschool werkt dit net even anders, want een klant kan zijn dier bijv. alleen brengen wanneer hij op vakantie gaat en bij hondenscholen heb je vaak een aantal trainingen achter elkaar om een cursus af te ronden. Bij een trimsalon kun je wel direct proberen om een vervolgafspraak met je klant in te plannen. Laat het niet opdringerig overkomen, maar laat merken dat je alleen maar wilt meedenken. Je wilt namelijk net als de klant dat zijn viervoeter er verzorgd bij blijft lopen!

4. Vraag om feedback

Het kan zo zijn dat er maar een klein deel van je nieuwe klanten een vervolgafspraak maakt. Je hebt zo je best gedaan om deze nieuwe klanten te werven, dus hoe kan het dat ze niet allemaal willen terugkomen? Ervaren je nieuwe kanten de service misschien anders dan dat je zelf had voorgesteld? Om hierachter te komen is het slim om regelmatig om feedback vragen bij je klanten. Dit kun je direct na een afspraak aan een klant vragen, maar je kunt achteraf ook een automatische mail sturen met een aantal vragen. Dit werkt wellicht wat beter, omdat mensen het vaak lastig vinden om face to face te zeggen waar ze wat minder tevreden over waren. Verbeter wat er verbeterd kan worden en zorg daarnaast voor een sterk team met gemotiveerde medewerkers. Door op deze manier te werk te gaan heb je meer inzicht in de klanttevredenheid, kun je hier beter op inspelen en zal je merken dat je minder nieuwe klanten verliest.

[elementor-template id="3413"]

De beste keuze voor elke dierprofessional
Ervaar het gemak van aniday!

Verdiep je kennis met aniday